tisdag 16 augusti 2011

Men, det var ju mot människofientliga system vi skulle strida..?

Det är i grund och botten både sunt och uppfriskande att alla inte tycker lika i Centerpartiet. Det är till och med lysande för den politiska debatten att vi vänder och vrider på olika frågeställningar internt eftersom det höjer kvaliten på vår politik. Men ibland blir man ändå överraskad av ett en fråga ska skapa debatt inom partiet. En kvoterad föräldraförsäkring är en sådan fråga.

Centerpartiet har historiskt sett tagit den enskilda människans parti framför stora centralistiska, kollektivistiska och konformistiska lösningar. Vi vet att alla människor har olika förutsättningar och olika preferenser, och vet därför också att storskaliga systemlösningar alltid leder fel. Vi vet också att människor är förnuftiga och fullt kapabla att bestämma över sig själva och sina liv, och vill därför i sann federalistisk anda att alla beslut ska fattas så nära människor som möjligt - de flesta vid köksbordet, och färre och färre ju högre upp i hierarkin man kommer. Detta är ingen nyhet - det är genuina centervärderingar.

Därför blir jag så förvånad att Centerpartiets jämställdhetsgrupp - med bland andra Fredrick Federley - föreslår en kvoterad föräldraförsäkring. Det är nämligen både att blunda faktumet för att människors livspussel inte ser likadana ut och att underkänna människors förmåga att bestämma över sina egna liv.

Lyckligtvis finns dock i mitt parti just precis den kulturen att debattera frågor även inom partiet som jag inledningsvis talade om. Annie Lööf rycker hastigt ut och argumenterar mot jämställdhetsgruppens förslag - som ska upp på partistämman i höst - och även hon påminner om Centerpartiets tradition att se till människan framför systemet.

Jag hoppas innerligt att centerstämman inte överger denna starka och stolta centertradition på stämman i Åre.

---
For the reckord
är jag själv nybliven pappa och kommer nog som det ser ut att ta ut fler föräldradagar än min fästmö - det passar liksom vår livssituation bäst så. Det jag på egen hand har upplevt av föräldraförsälringen är inte att den är för oflexibel, utan precis tvärt om: Varför kan jag exempelvis inte ta ut föräldradagar samtidigt som min fästmö eller ha samma möjlighet som hon att vara hemma längre till priset av en lägre ersättning?

---
Bloggat:
Karl Malmqvist, Staffan Danielsson, Alice Teodorescu, Johan Hedin, Caroline Szyber, Martin Edgelius, Ekonomisten, Christer Jonsson

---
Media:
Barometern och öppet mål för två folkpartister iSvD, som dock borde tänka på att sopa rent framför egen dörr först...


----
...och glöm inte att gilla Annie!


---
Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

  1. Du förespråkar med andra ord en kollektivistisk modell där föräldraförsäkringen inte är individuell utan ägs kollektivt. Intressant, ska vi även ha gemensamma lönekonton? Inte? Det är svårt med den logiska konsekvensen.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag förespråkar en individuell modell där var person fritt får förfoga över sin föräldraförsäkring utan statliga pekpinnar. Tycker du även att man ska vara förbjuden att överföra pengar till någon annan från sitt lönekonto? Inte? Det är svårt med den logiska konsekvensen ;)

    SvaraRadera