onsdag 17 augusti 2011

Alla barn har rätt att födas fria



Jättegrattis Victoria och Daniel! Att bli förälder är bland det häftigaste som finns; det vet jag av egen erfarenhet. Däremot hoppas jag att ert barn ska slippa vad det innebär att ha er till föräldrar.

Jag hoppas att ert barn ska slippa de plikter som grundlagen tvingar det till. Jag hoppas att ert barn ska slippa vara en offentlig person; slippa fotografer i buskarna; slippa bli dissekerad av skvallerpressen; slippa få sitt liv utstakat och sin person stöpas till en form som någon annan anser lämplig för ett syfte som det själv inte valt.

Varje person har rätt till sitt eget liv. Varje barn har rätt att födas fritt. Därför hoppas jag att ert barn får forma sitt eget liv efter sina egna önskemål. Därför hoppas jag att ert barn inte blir kronprins eller -prinsessa. Det förtjänar bättre än så: Det förtjänar ett eget val, ett eget liv.

---
Bloggat:
Röda Malmö, Martin Edgelius, Johan Westerholm, DHE, Thomas Böhlmark, Martin Moberg

---
Media:
SvD, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN2, DN3, DN4, DN5, AB, AB2, AB3, AB4, Exp, Exp2, Exp3, SR

---
Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar