fredag 4 mars 2011

Betnér besökte Stureplanscentern


Magnus Betnér på Obaren igår. Mästerfotograf: Undertecknad.


Igår besökte Magnus Betnér Stureplanscentern. Av förklarliga skäl var intresset stort, och Obaren på Sturehof tätt packad med såväl centerpartister som vanliga dödliga människor intresserade av vad sanningssägaren Betnér skulle komma med.

Betnér höll också precis den klass som man kunde förvänta sig: I ett rasande tempo betade han av viktiga frihetliga politiska ämnen som alkoholmonopolet, sexköpslagen, drogpolitik, yttrandefrihet och rasism, men vävde också på ett snyggt sätt in reflektioner kring heta dagspolitiska ämnen. Han var heller inte blyg för att ge oss en och annan pik om vår egen politik, vilket alltid är uppfriskande.

Jag är ett stort fan av Betnérs rättframhet och förmåga att kunna göra politik av humor, och vice versa. För egen del är jag övertygad om att Betnér skulle bli en lysande politiker (jag skulle i detta hypotetiska scenario absolut överväga att lägga min röst på honom), men risken är nog att det skulle ske på bekostnad av hans själ, och det vill vi ju inte vara med om. Då tror jag faktiskt att Betnér har en viktigare roll att fylla i sin nuvarande funktion som en finne i röven på den svenska skitnödigheten. Det behövs för att med jämna mellanrum plocka ned de som arbetar med politik på jorden. Inklusive mig.

Nästa gång gästas Stureplanscentern av den mytomspunne samhällsdebattören Johan Norberg. Missa för allt i världen inte det!

----
Andra som bloggat:
Hannes Hervieu, Lake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar