tisdag 22 februari 2011

Utmärkt förslag Hamilton!

Igår var tidningen Riksdag och Departement först ut med nyheten att det finns en bred majoritet i riksdagen för att utreda TV-licensen.

Kristdemokraterna Andreas Carlson och Caroline Szyber var sedan snabba med att på Brännpunkt kräva att TV-agiften ska slopas. Det betyder dock inte en liberalisering av TV-tittandet. Istället föreslår de att avgiften ska bytas ut mot en extra minuspost i lönebeskedet, likt begravningsavgiften.

SvT:s VD, Eva Hamilton, kan givetvis inte vara sämre. Hon föreslår idag på DN-debatt att avgiftsunderlaget ska utvidgas från TV-apparater till även datorer och mobiltelefoner. Förslaget är dock ingalunda nytt; senast 2008 kom sagde Hamilton med precis samma förslag. Motiveringen var även då att SvT:s programutbud tillgängliggjorts på internet varmed alla som på ett eller annat sätt har tillgång till internet borde träffas av betalningsskyldigheten. Med samma logiska resonemang frågar jag mig om jag därmed kan kräva av Eva Hamilton att betala mig för möjligheten att faktiskt kunna läsa min blogg?

Missförstå mig dock inte, jag tycker att Hamiltons förslag är utmärkt. Det är nämligen precis sådana utspel som krävs för att människor ska fatta hur sjukt detta översittarsystem är och börja inse att det är dags att överge den kostsamma lekstugan som är statlig television. Är det inte hög tid för vuxna människor att själva få bestämma vad de vill kolla på för TV?

----
I media:
RoD, AB, Exp, SvT, SvD
----
Andra som bloggat:
Thomas Böhlmark, Magnus Andersson

2 kommentarer:

  1. -om- de ens vill kollla på TV. Vilket jag INTE VILL ...

    SvaraRadera
  2. Vilket givetvis måste vara upp till dig att bestämma själv, och varför du då inte heller ska tvingas betala för det.

    Det låter ganska självklart, eller hur? Men konstigt nog så är det ju inte det.

    SvaraRadera