tisdag 8 februari 2011

Miljöpartiets framtidsvision

Miljöpartiets vision för framtiden?


Igår var det kommunfullmäktige i Stockholms stadshus. Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö fick under kvällen en mycket intressant replik från Miljöpartiets Per Olsson, där Olsson ifrågasatte om det finns någonting som kan kallas för "miljöbilar".

Det är ju faktiskt vansinnigt uppfriskande att Miljöpartiet äntligen börjar tala klaspråk: Bilen har ingen framtid i Miljöpartiets Sverige.

Den självklara följdfrågan blir därmed hur Miljöpartiet ser på framtidens transportbehov? Jag menar, om elbilar går bort som miljövänligt transportmedel, då borde ju rimligen även tågen vara diskvalificerade från framtida bruk. Lyckligtvis finns det en Mp-motion i riksdagen från oktober 2010 som kan bringa lite klarhet i frågan:

Motion 2010/11:MJ216 Hästens roll i samhället
av Tina Ehn (MP)

Hästens roll i samhället

Förslag till riksdagsbeslut


1. i den övergripande samhällsplaneringen ge exempelvis Boverket i uppdrag att utarbeta riktlinjer för en mer hästanpassad stads- och samhällsmiljö.
2. genom information till Sveriges kommuner uppmuntra och erbjuda utbildning för att skapa möjligheter till en mer hästanpassad samhällsplanering.
3. prioritera resurser för att utveckla teknik och redskapsutveckling för möjligheten till mer hästanpassad samhällsutveckling.
4. utveckla hästens roll och potential inom skogsbruket.

Motionen motiveras bland annat på följande sätt:

"I dag bygger vi samhällen självklara för bilism, utan att reflektera vilka av samhällets invånare som behöver prioriteras. Vi utgår sällan från breda mänskliga behov eller djurs behov, allt för ofta blir möjligheterna att parkera en bil en stor och viktig fråga. Men medvetenhet om hur en häst skulle klara av att passera en väg eller parkeringsplats tänker man inte på."

Välkommen till Miljöpartiets framtid.

----
Tipstack:
Anders Haag
----
Fler knasiga Mp-förslag:

Skattebetalda clowner på ålderdomshem
Införa ett ickevåldsförsvar
Belåna huset för att ha råd med fastighetsskatten
Löneregleringar i syfte att kompetens och flit inte ska löna sig
Ersätta befintliga europavägar med järnväg

2 kommentarer:

  1. Hej
    Kul att du skriver om min replik på Ankersjö. Repliken gick iofs ut på att Ankersjö menar att Miljöbilarnas framfart beror på marknadskrafter, vilket inte är sant då det beror på en riktad statlig subventionering, något Ankersjö sedan backade på och erkände. Ja, han erkände det till och med som något positivt.

    Nu till frågan om bilarna så drar du ju självklart det till sin yttersta gräns, men jag förstår att du vill göra det. I min värld kommer det alltid att finnas bilar. Även om jag inte älskar bilen på samma sätt som du. Men det finns i nuläget inga bilar som är bra för miljön. Det finns däremot de som är mindre skadliga och det är dessa vi kallar miljöbilar. Det är min poäng. Tack för uppmärksamheten. //Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per,

    Tack för kommentar! Det är klart att jag drar det till sin spets i blogginlägget; that's the point. Sedan är det ju skrivet lite med glimten i ögat också ;)

    Tack även för att du förtydligar din syn på bilens vara och ickevara. Men jag saknar ändå ett svar på frågan om hur du ser på tåget som transportmedel? Om elbilar inte är bra för miljön så borde ju rimligen inte heller tågen vara bra för miljön, eller?

    Allt gott så länge, med förhoppningar om fler intressanta och givande bataljer i talarstolen :)

    Albin

    SvaraRadera