tisdag 1 februari 2011

Hur kul är det med puritariansk reklam?


Förbjuden reklam.


Reklambilden för Boxer ovan har nu fällts av Reklamombudsmannen. Bilden är kränkande för män eftersom Boxer-Robert framställs som ett sexobjekt.

Jag kan inte med ord uttrycka hur skönt det är att det finns en instans som beslutar vad som är kränkande för mig - för hur skulle jag rimligen kunna avgöra det själv?

Kan vi snälla återgå till lite mer normala proportioner? Tycker man att reklamen är kass, så köp inte produkten; starta en facebookgrupp, gråt ut i TV, bojkotta företaget, eller vad fan som helst. Men låt mig ha möjligheten att göra samma val själv. Jag lovar att vi i slutändan kommer att rata helt olika reklam av helt olika anledningar; därför blir det så fruktansvärt fel när någon ska sitta och vara smakpolis. Och snälla människor, hav en gnutta humor! Hur kul är det egentligen med puritariansk reklam?

----
I media:
AB, DM
----
Update 2/2:
Missa inte för allt i världen Hannes Hervieus briljanta inlägg på detta tema. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, även om jag n.b. gjorde just precis det igår.

1 kommentar:

  1. Men låt mig ha möjligheten att göra samma val själv
    Nej. Det här är Sverige. Vi gör inte sånt. Sitt bara ner på din stol och gör som vi säger.

    SvaraRadera