lördag 5 februari 2011

Fantastisk ledare i Aftonbladet



Centerpartiets kommundagar pågår för fullt i Linköping. Det är otroligt intressant och spännande på många sätt, och jag skulle säkert kunna skriva en hel roman om alla intryck och tankar som jag bär med mig härifrån. Men det får bli en annan gång.

Detta inlägg tänkte jag istället viga åt den fantastiska ledaren i dagens Aftonblad. Den är fantastisk av flera anledningar: För det första är den fantastiskt fantasifull, eftersom ledarskribenten Anders Lindberg målar upp händelser och konflikter som inte finns. För det andra är den ett fantastiskt kvitto på att Aftonbladet fortfarande ser Centerpartiet som ett verkligt hot mot deras moderparti.

Det finns en mening som är speciellt intressant i detta sammanhang, nämligen profileringen av Annie Johansson:

"Hennes vision av Centerpartiet är en mix av långtgående högervridning med vardags­nära frågor. Eller annorlunda uttryckt: av stenhård klasskamp uppifrån med högerpopulism. En typ av parti som ligger nära de brittiska konservativa under Margaret Thatcher eller Republikanerna i USA."


Smaka på orden: "av stenhård klasskamp uppifrån med högerpopulism". Lindberg klappade säkerligen sig själv förnöjt på axeln när han över ett stort glas russkaja vässade fram de orden. För egen del vred jag mig av skratt när jag läste det! Vad är det för obsolet 70-tals retorik Lindberg letat upp ur byrålådan? Tycker han ens själv att hans fantasier har minsta bäring i verkligheten?

Jag tror inte det. Jag tror nämligen snarare att Lindberg et consortes är ruggigt missnöjda med att deras flitiga uppmärksamhet mot lilla Centerpartiet inte resulterade i att partiet backade mer i riksdagsvalet. Och nu är han och hans gelikar livrädda för den come back som är satt i rullning, och i synnerhet de nya stjärnor, bland dem Johansson, som på olika sätt kommer att leda partiet framöver. Därför tar han också i med pennan så att russkajaglaset skakar på bordet, enkom i syfte att försöka så splittring i partiet och svärta ner de nya förmågornas stjärnglans. Det är detta jag tar som intäkt för att Aftonbladet är livrädda för vad Centerpartiet kan komma att åstadkomma; för varför annars lägga så mycket kraft och energi på att förinta ett parti som inte är ett hot?

För egen del tycker jag dock att Lidbergs ledare är mest fantastisk av den enkla anledningen att han så tydligt sågar Centerpartiet. Det är nämligen ett utmärkt kvitto på att vi är på helt rätt väg. Hade Lindberg istället endorsat Centerpartiet, ja då hade jag varit riktigt orolig!

----
Andra som bloggat:
Göran Pettersson, Alltid rött alltid rätt, Thomas Böhlmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar