måndag 21 februari 2011

Ett gott steg på vägen, Hägglund


Skruf, mitt favoritsnus på den tiden det begav sig.


Det är givetvis glädjande att Göran Hägglund och Kristdemokraterna byter fot beträffande fri rörlighet i EU. Misstaget när partiets toppkandidat Ella Bohlin kom ut som en pekpinnepolitiker av rang genom att göra snusförbud till sin profilfråga i EP-valet kanske nu är på väg att repareras.

Det finns nog ingen som på allvar påstår att det är hälsosamt att snusa. Men det är ett medvetet risktagande som det måste vara upp till varje person att ta ställning till själv. Folkhälsoargumentet faller dessutom platt till marken när cigarettförsäljning - någonting som bevisligen är mer hälsovådligt än att röka - omfattas av EU:s fria rörlighet för varor. Att då förbjuda snus med motiveringen folkhälsa är ungefär lika befängt som att acceptera att vi säljer vodka, men förbjuder folköl.

Och appropå alkohol kanske det kunde vara klädsamt om Kd även kunde släppa sitt motstånd mot gårdsförsäljning. Förhoppningsvis kan väl den numera nyanserade och sunda inställningen till snus vara ett gott steg på vägen.

----
Passus:
Jag kan faktiskt inte hålla mig från att kommentera Alliansfritts inlägg i frågan. I egenskap av enkelspårig oppositionsmegafon lyckas de återigen med bedriften att ena dagen kritisera Kd för att de tar strid mot snuset, för att nästa dag kritisera dem för att ta strid för snuset. Alliansfritts har därmed dragit devisen "att opponera blott för opponerandets skull" så långt att jag faktisk inte skulle bli förvånad om de sågade mig längs fotknölarna om jag påstod att det vore bra om Alliansen förlorade nästa val. Jag frågar mig vad Alliansfrittsgänget själva egentligen tycker i frågan?
----
Andra som bloggat:
Anders W Jonsson, Ekonomisten, Johan Hedin, Tokmoderaten, Per Ankersjö, Thomas Böhlmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar