onsdag 23 februari 2011

C vill ha bredare skattesänkningar än M

Som svar på ett antal Moderaters utspel i torsdags om att avskaffa värnskatten skriver idag 17 Centerpartister, däribland Per Ankersjö, att skattesänkningarna måste vara bredare än så.

Centerpartiet har länge förordat att man istället för att avskaffa värnskatten ska sänka den statliga inkomstskatten rakt över med fem procent. Effekten som uppnås då är densamma för de som idag betalar värnskatt, men betyder att också vanliga akademiker omfattas av skattesänkningen.

På sikt måste givetvis marginalskatterna den progressiva skatten bort helt. Det är det enda rätta, både från ett rättviseperspektiv och från ett samhällsekonomiskt perspektiv. En generell sänkning av den statliga inkomstskatten med fem procent skulle därför vara ett mycket gott steg på vägen.

----
Andra som bloggat:
Annie Johansson, Johan Hedin, Magnus Andersson, Paul Lindquist, Joel Falk, Gustav Andersson, Helen Törnqvist

6 kommentarer:

  1. Eftersom marginalskatterna uppenbarligen ska bort helt utgår vän av ordning från att C förordar en klumpsummeskatt. Effektivt javisst, men som strategi för att vinna val så tror jag det finns vissa problem med att föreslå att alla ska betala like mycket skatt i kronor och ören oberoende av inkomst, bara ett tips.

    //Gunnar

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnar,

    Nja, det där med att marginalskatterna ska väck är min egna högst personliga åsikt. Centerpartiet har i nuläget bara klubbat att den statliga inkomstskatten ska sänkas med fem procent. Sorry om jag var lite otydlig där.

    Klumpsummeskatten vet jag inte riktigt vart du fått från; ett platt skattesystem innebär ju att alla betalar samma procentsats i skatt. Det innebär ju att den som tjänar mer också betalar mer i skatt, men procentuellt sätt lika mycket.

    Sedan tror jag absolut att det kan vara en viktig valfråga att driva om man bara sätter det i ett relevant sammanhang. Det skattesystem vi har idag är nämligen djupt orättvist och skadligt för tillväxten.

    Hoppas det rätade ut frågetecknen du hade?

    Allt gott
    Albin

    SvaraRadera
  3. Hej Albin,

    Nja, inte riktigt. Alltså, att marginalskatterna ska bort innebär att du inte betalar någon skatt alls om du arbetar en timme till, med andra ord, en plattskatt betyder INTE att marginalskatterna försvinner. Det är en anmärkning i marginalen (och är så menad). I övrigt tackar jag för en utmärkt blogg, även om jag inte håller med om allt är jag imponerar av sättet du kombinerar analys med politik, inte för akademiskt, inte för politrukaktigt.

    //Gunnar

    SvaraRadera
  4. Hej igen Gunnar,

    Nu ser jag vad du menar, och självklart har du helt rätt! Det är jag som har för bråttom och slarvar med orden. Det är givetvis den progressiva skatten jag syftar på, och därmed ett platt skattesystem jag är ute efter. Ber om ursäkt för otydligheten.

    Tillåt mig då att tacka så mycket för det vänliga omdömet! Fortsätt gärna kommentera på mina framtida inlägg ifall det är något du inte håller med om (eller för all del även om det är något du håller med om)!

    Bästa hälsningar
    Albin

    SvaraRadera
  5. SEROQUEL

    Sanningens bild
    i slutgiltig stillhet
    hundratals mil under världens yta.

    Inte finns stor gemenskap där,
    inte en snyftning hörs.

    Betrakta korridoren
    i helvetets nådlösa tystnad,
    sekunderna före ditt upphörande.

    Utanför:
    framtidens utrymda förortskvällar,
    eftervärldens avklarnade skönhet.

    Någon, vars namn är Ingen,
    har utomordentlig miljökännedom,
    delar lyktornas bortvända kunskap.

    Och han älskar er inte.

    Han vet allting
    om trapphusens ändlösa serialitet,
    om gångbanorna ur samhällets spegelbild,
    om Avvikelsens
    obönhörligt
    dalande kromatik
    och buskagens enstaka människolämningar

    SEROQUEL HOLOCAUST


    ---

    Får jag erinra om de likaledes och ungefär samtidigt mördade Cats Falck, Lena Gräns, Carl Algernon, Hilding Eek, Ingvar Heimers, Victor Gunnarsson, sannolikt även förre boforschefen CU Winbergh med fru. Alla i likhet Olof Palme med anknytning till samma härva involverande illegal svensk vapenexport till Iran (bl a minor), med intressenter som Stasi, USA:s regering via Iran-Contrasaffären, svensk högerextrem polis med internationella kontakter, troligen även kurdiska organisationer och Sydafrika. En avlägsen men inte utesluten möjlighet är att Christer Pettersson drogs in som själve skytten, varför teorin är kompatibel med Lisbeth Palmes vittnesmål. Hade CP tjallat kunde han ju mycket enkelt enkelt ha avfärdats som lögnare. Även Holmérs kurdspår kan ha reell anknytning.

    Jag tycker Palmemordet är principiellt i stort sett uppklarat, den här gången är LGWP på rätt spår, och det var alltså inte bara Palme som blev mördad utan många fler. Dessa mord hänger samman, helt klart.

    Palmemordet


    ---

    Bonus:

    WWW

    SvaraRadera
  6. Tack krax för ännu en fullständigt irrelevant kommentar. Troll är bara förnamnet.

    SvaraRadera