onsdag 12 januari 2011

"Vi vill ente ha, nåt operahus"



Med en rubrik fritt tolkad från Attentats gamla klassiker, vill jag puffa för Magnus Anderssons debattinlägg på DN igår med anledning av Folkpartiets långtgående planer för ett nytt operahus i Stockholm.

För mig handlar politik om att slöseriet med dina och mina skattepengar hela tiden måste stävjas. Föga förvånande rimmar således planerna att kasta våra gemensamma pengar efter ännu ett operahus mitt i Stockholm inte speciellt väl med min politiska övertygelse. I synnerhet inte när närmare 300 000 människor samtidigt står i bostadskö - för att inte tala om alla de hundratusentals människor som kommer att vilja flytta hit de kommande 10-20 åren.

För egen del tycker jag att det hela principiellt sett är ganska enkelt. Antingen finns det en efterfrågan som motiverar ett nytt operahus, och då borde projektet rimligen inte behöva några skattemiljarder. Eller så finns inte denna efterfrågan, och då förtjänar inte projektet våra skattepengar.

Men då måste man också börja i rätt ände. Att som första steg peka ut topptomter i city och lova bort skattemiljarder är som att i texas hold'em visa handen innan alla har betat: Att be om att bli avspelad alla sina, förlåt - våra, pengar.

----
I media:
DN
----
Andra som bloggat:
Karl Malmqvist, Anders Flanking

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar