fredag 21 januari 2011

Kall fusion kallt spår



Några italienare påstår sig ha löst en av vetenskapens största huvudbryn: Kall fusion. Som bevis uppvisar de en hemmasnickrad manick som, med begagnande av pubertalt språkbruk, mest liknar en gigantisk folieinslagen penis, på måfå sammankopplad med ett tjog sladdar. Någon vidare undersökning av hur manicken egentligen fungerar tillåter de dock inte. Även om man förvisso kan förstå det om de nu har patent på gång (däremot kan man hoppas att de struntar i att söka mönsterskydd för designen...), så gör det ju inte att man känner sig sådär superövertygad om forskningsresultatets nobelklass direkt.

Jag ansluter mig till Röda Bergets (för en gångs skull ;) ) sunda analys av läget och konstaterar att mina kulor ligger på att detta är ett fullständigt iskallt spår - men man fick sig i alla fall ett gott skratt, så helt värdelös var nog inte uppfinningen trots allt.

2 kommentarer:

  1. Manicken klarar dessutom inte en enkel dimensionskontroll gentemot uppgivna data. Antingen har italienarna ingen koll, eller så är de mycket gravt felciterade. Jag lägger mina pengar på det förra!

    SvaraRadera
  2. Se där ja, då fick jag även en teknisk förklaring som bekräftar min magkänsla; tackar för det :)

    SvaraRadera