fredag 3 december 2010

Vad är det för likhet mellan Bodström och Berlusconi?

Från ingenstans droppar Thomas Bodström på sin blogg att Sarah Palin skulle vara USA:s svar på Maud Olofsson. Poängen med jämförelsen går mig helt förbi eftersom den inte har någonting med inlägget i övrigt att göra, och dessutom inte heller förklaras närmare. Nog för att de båda står för decentralisering och en liberal ekonomisk politik, men jag skulle nog snarare placera in Palin i det konservativa facket - och då återstår väl egentligen bara likheten att de båda är kvinnor som är politiskt engagerade, och det är väl inte en så häpnadsväckande eller iögonfallande jämförelse i sig?

Nåja, i vanliga fall skulle väl Bodströms separationskomplex med den svenska inrikespolitiken kunna avfärdas med en gäspning. Men nu råkar det vara så att Aftonbladet har rejäl nyhetstorka. För dem är nämligen den ospecificerade Palin-liknelsen en nyhet som man spinner loss rejält på.

Det får mig att fundera. Om nu Aftonbladet är i så akut behov av nyheter att det gör en sådan spinn-off bara på grund av random name-droping, tänk vad de skulle kunna göra med en liknelse som faktiskt har lite substans!

Således mitt bidrag till Aftonbladets oumbärliga juornalistiska förvärv: Thomas Bodström måste rimligen vara Sveriges svar på Silvio Berlusconi! Båda två har nämligen av rent egoistiska skäl gjort ansatser att försöka kontrollera respektive lands media. Dessutom har de inga som helst skrupler vad gäller att göra reklam för sig själva.

Det var två liknelser som underbygger mitt case, men en flitig AB-journalist i nyhetstorkans tider kan säkert komma på fler. Läsare av denna blogg får därtill givetvis gärna bidra med egna liknelser i kommentarsfältet nedan. Glöm bara inte att underbygga dem med relevanta länkar också: Någon form av journalistisk värdighet måste vi ändå försöka upprätthålla ;)

----
Läs också:
Johan Linander
----
Update 3/12:
Noterar förresten att Bodström även framlägger tesen att hans blogg har en avgörande betydelse för USA:s nyhetsrapportering. Det där med självdistans är aldrig fel, även om man i Boströms fall kan hoppas att det rör sig om en sund portion självironi - annars kan vi lägga en likhet nummer tre till listan ovan ;)

3 kommentarer:

  1. De har båda en liberal syn på sina äktenskap...

    SvaraRadera
  2. Jag skulle iofs inte med den bästa välvilja kalla Maud för liberal, men kul liknelse ^^

    SvaraRadera
  3. Beelzebjörn: Ska man vara petig skrev jag iofs ekonomiskt liberal, men jag tror mig veta vad det är du syftar på ;)

    SvaraRadera