onsdag 1 december 2010

TT:s nyspråk synat i kanten

Departementet läser jag ett intressant inlägg om hur en ökad satsning på infrastruktur blir en minskning genom TT:s nyspråk:



Det finns alltså extra pengar inlagda under 2009-2010 som tar slut 2011 (blå kurva, som för övrigt eg. inte ska ligga under den svarta kurvan någonstans; min anm). Det är alltså denna satsning som tar slut 2011, och det är den ”minskning” som TT idag har rapporterat om.

Med TT:s logik kunde vi ha lagt oss på Socialdemokraternas låga nivå och därmed undgå rubriker om att vi minskar underhållet. Tvärtom har alliansregeringen kraftigt höjt underhållet, från 38 miljarder kronor under hela planperioden 2004-2015, till 64 miljarder kronor under perioden 2010-2021.

Ibland kan man lite uppgivet undra om media verkligen vill upplysa sina läsare.


Slutsatsen torde sålunda vara att nyhetsrapportering utan att beakta helhetsbilden är dubbelplusobra, någonting som TT också slarvat med förr.

----
I media:
SSD, DN, Metro, TV4, AB, AB2, GP, SvD

4 kommentarer:

  1. Vad är det här? - "onsdagen den 1:e december 2010"

    Är det någon "Best of Albin" här på bloggen?

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag har nog sirap i skallen just nu, men jag förstår verkligen inte vad du syftar på? =/

    SvaraRadera
  3. Publiceringsdatum på det här inlägget är 1 december. Är det egentligen inte 3-4 månader gammalt?

    SvaraRadera
  4. Haha - nu fattar jag :)

    Nej, grejen var att jag via olika forum uppmärksammades på att frågan om "minskade anslag" var aktuell igår, och då tyckte jag att Departementets inlägg var värt att puffa för. Kanske inte framgick helt tydligt? :p

    SvaraRadera