tisdag 9 november 2010

S-märkt ledarsida kritiseras för lögner i valrörelsen


I januari anmäldes av CUF två s-märkta ledarsidor till pressombudsmannen (se tidigare inlägg [1] och [2]). Anledningen var att de hade publicerat falska citat av Magnus Andersson. Tidningarna i fråga var Västerbottens Folkblad och Arbetarbladet, och de valde också att hantera saken lite olika: VF bad om ursäkt, medan Arbetarbladet fortsatte på inslagen väg.

Idag kom så pressombudsmannens avgörande: En rekomendation till Pressens Opinionsnämnd att Arbetarbladet inte kan undgå pressetiskt klander.

En liten seger för David-Magnus mot Sosse-Goliat, men en viktig sådan i ljuset av den smutsiga valrörelsen. Nu ser vi med spänning fram emot när PON publicerar sitt beslut.

----
Tidigare media:
Dagens Media, Ljusnan, Norran, UNT, Medievärlden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar