torsdag 18 november 2010

Några röster om gårdsförsäljning

Igår skrev jag några rader om utredningen om gårdsförsäljning. Idag noterar jag att minst två ledarredaktioner har kommenterat nyheten. De har också valt helt olika infallsvinklar.

Expressen siktar in sig på att friskt kritisera överregleringen i förslaget:

"Sverige måste inte ständigt överreglera med hänvisning till EU. Politiker måste inte skylla sina ställningstaganden på att "EU bestämt" si eller så. I det fall kommissionen eller slutligen EU-domstolen ändå skulle ha synpunkter på regelverket får de väl åtgärdas då.

Låt alltså svenska vinproducenter och bryggerier sälja sina varor till besökare. Det behöver inte vara så himla krångligt."



UNT väljer en helt anna väg, och målar upp ett skräckscenario utan dess like:

"[I] den andra vågskålen finns ju folkhälsan. Om förslaget blir verklighet kommer det att öppna för en mängd små och stora ”systembolag” landet runt. Och kanske dygnet runt.

[...]

Få tänker sig att någon med alkoholproblem åker ned och införskaffar tio burkar extrastark öl bakom macken en fredagskväll, och återvänder hem till sin oroliga familj. Men också detta kan bli en konsekvens av fri ”gårdsförsäljning”."



Jag kanske har missförstått allting, men jag tror knappast att gårdsförsäljningen är det stora hotet mot "folkhälsan". Men UNT verkar på fullaste allvar tro att de lokala småskaliga vinproducenterna och ölbryggarna kommer att satsa på "extrastarka" drycker i syfte att kränga dessa till alkoholister. Och jag som in min enfald trodde att deras produkter snarare vore att betrakta som tämligen exklusiva. Sedan kan man även fråga sig vilken småföretagare som kommer vilja ha öppet dygnet runt - av pin kiv också, om man ska tro artikelförfattaren? Jag undrar om kundunderlaget ute i myllan verkligen räcker till det.

Skärpning UNT, tror ni ens själva på denna domedagsprofetia? "Hotet mot folkhälsan" torde då snarare ligga i den utbredda svartförsäljningen av billig öl och sprit som våra rigida alokholregler och -skatter i allra högsta grad ligger bakom. Men det skulle UNT aldrig våga säga. Istället skyddar man det statliga monopolet och pekar finger och misstänkliggör den småskalige producenten på landsbygden. Det är liksom mer klädsamt så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar