måndag 29 november 2010

Framtidens bil är här



Läste precis i DN att elbilen Nissan Leaf har vunnit den Europeiska utmärkelsen "Årets bil 2011". Det som är så speciellt med detta är att det är första gången en elbil i konkurrens med konventionella bilar vinner utmärkelsen. Motiveringen ska lyda:

”Juryn bekräftade i dag att Nissan Leaf är ett genombrott för elbilar. Nissan Leaf är den första elbil som kan mäta sig med konventionella bilar på många sätt.”


Riktigt kul för oss som tror att framtiden inte finns i backspegeln. Jobbigt värre för bilfientliga Miljöpartister... ;)

----
Update 30/11
----
Mer i media:
SSD, GP
----
Bloggat:
Per Ankersjö

6 kommentarer:

  1. Jaha kul att en elbil fått ett pris. Och det skulle bevisa?

    Energimyndighetens beräkningar om att enbart 1 promille av bilarna på vägen 2020 kommer vara elbilar kvarstår. Hitta gärna något som motbevisar det först.

    SvaraRadera
  2. Hej på dig! Tja, det bevisar väl att utvecklingen går framåt, och det är väl inte helt dumt? Även en medlem av Grön Ungdom borde väl kunna glädjas åt att elbilarna börjar kunna konkurrera med konventionella bilar ;)

    SvaraRadera
  3. Ja självklart är det positivt, men som du påstår att det skulle vara dåligt för bilfientliga miljöpartister är inte sant. Vi är för miljöbilar. Det är därför vi är för en skatt på bensin eftersom det finns ett riktigt tydligt samband mellan att inte släppa ut bensin och miljöbilar. Fördelen med bensinskatten framför supermiljöbilspremien är att Smp inte är konsekvent. Om du släpper ut bara lite för mycket så får du lika lite i bidrag som en hummer och släpper du ut lite mindre än det kan du få 40 000 oavsett hur mycket mindre än det du släpper ut. Smpn är inte proportionerlig. :)

    Sen tror jag ju självklart att kollektivtrafiken kommer att bli mer använd i framtiden men det behöver jag egentligen inte bestämma själv utan det räcker med en riktigt bra koldioxidskatt så kommer det att bli så. Tror jag. Om det blir annorlunda bryr jag mig inte, bara vi har en bra koldioxidskatt.

    Blev lite rörigt nu på slutet men hoppas du förstår vad jag menar ändå.

    SvaraRadera
  4. Lite rörig blev det, men det är ok - jag tror jag fattar :)

    1) Min gliring mot ditt parti var till stor del just en gliring, det hoppas jag framgick. Men sedan är det väl inte någon större hemlighet att det finns många i ditt parti som gärna skulle göra det så gott som omöjligt att äga en bil - oavsett sort?

    2) Mig veterligen har vi redan en koldioxidskatt, så där behöver du inte oroa dig. Men det är ju kul att du gillar proportionalitet - då undrar jag hur ni tänkte med vallöftet förmögenhetsskatt ;)

    3) Självklart kommer kollektivtrafiken spela en viktig roll i framtiden, men man kan inte bara förlita sig på kollektivtrafik. Vi behöver alla transportslag för att Sverige, och för all del övriga världen, ska fungera, och då kan man inte ställa transportslagen mot varandra som Miljöpartiet gör.

    4) "men det behöver jag egentligen inte bestämma själv utan det räcker med en riktigt bra koldioxidskatt så kommer det att bli så."

    Det är något motsägelsefullt att säga att man inte behöver lägga sig i för att uppnå ett visst mål eftersom det kommer lösa sig självt - bara vi har riktigt höga punktskatter på området.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. 1) Jaja, sådant tar jag med glimten i ögat :) Däremot finns det väl lika många i mitt parti som ogillar bilen av princip sak som folk i ditt parti som gillar bilen som principsak.

    2) Ja fast den behöver höjas. Mycket. Jämförelsen med förmögenhetsskatt är dålig, områden är extremt långt ifrån varandra.

    3) Här har vi egentligen ingen roll i att spekulera. Jag tror på kollektivtrafiken, du på bilarna. Sedan så kan man diskutera kollektivtrafiken ur massa andra synpunkter (tillgänglig, gör staden levande, integrerar förorten) men nu tittar vi bara till miljö antar jag.

    4) Allt löser sig själv, om vi låter allt betala för sina egna utsläpp. Tro mig. Rent logiskt sett så löser det sig själv. Sen så definierar du inte koldioxidskatt som en punktskatt va?

    SvaraRadera
  6. 1) Det är väl en viss skillnad mellan att av princip vilja möjliggöra för människor att kunna köra bil miljövänligt, och att principiellt vara emot ett helt transportslag; no matter what?

    2) Om detta tvistar de lärda ;)

    3) "Jag tror på kollektivtrafiken, du på bilarna." Halvsnygg omskrivning av det jag de facto sa:

    "Självklart kommer kollektivtrafiken spela en viktig roll i framtiden, men man kan inte bara förlita sig på kollektivtrafik. Vi behöver alla transportslag för att Sverige, och för all del övriga världen, ska fungera, och då kan man inte ställa transportslagen mot varandra som Miljöpartiet gör."

    4) Det där låter inte riktigt som Mp-politik ;) Men det är en fin tanke - även om jag tror att den är svår att genomföra.

    Jo, jag skulle nog definiera co2-skatten som en punktskatt - men vad har det för betydelse i sammanhanget?

    Allt gott!

    SvaraRadera