söndag 12 september 2010

Vem är din frihetliga kandidat?

Magnus Andersson #4 Centerpartiet Stockholms län

Per Ankersjö har uppmanat ett antal bloggare att börja skriva om något annat än opinionsmätningar, närmare bestämt politik. En uppmaning som jag tycker är lysande och som jag tänker haka på på mitt eget sätt.

Nu är det bara en vecka kvar till valet. Många har redan förtidsröstat, men de allra flesta väntar till valdagen. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att slå ett slag för möjligheten att personvalsrösta. Väldigt få utnyttjar denna möjlighet, vilket är synd eftersom det är en chans att ytterligare påverka vilka frågor man tycker ska ta plats i riksdagen.

För mig står frihetliga frågor högt på viktighetslistan. Det handlar om allt från en friare arbetsmarknad, genom att lösa de bojor av lagar och regelkrångel som gör den oflexibel och svår att komma in på; att tänka nytt, fritt och högt när det kommer till bostadsmarknaden; till att våga stå för att bilen är en frihetsmaskin, och istället peka ut utsläppen som ärkeskurk. Men det handlar också om att kämpa för ett skattesystem som uppmuntrar människor att arbeta; för att det ska vara enkelt och roligt att driva företag; och för rätten till privatliv och integritet. I grund och botten handlar det om att ta människors parti framför staten. Att på riktigt tro att människor är bättre lämpade att fatta beslut som rör dem själva än ett gäng politiker och tjänstemän.

I SvT:s valpejl kan man svara på ett antal frågor och därefter få ett förslag på vilken kandidat som ligger en närmast. För mig blev resultatet Magnus Andersson, nummer fyra på Centerpartiets riksdagslista i Stockholms län. Och jag är inte ensam om det. Johan Norberg har även han fått Magnus Andersson som nummer ett, och enligt säkra källor ska även Neo:s Mattias Svensson fått samma resultat. Andersson blev även rankad som nummer ett i Stockholms län när Företagarna testade kandidaternas företagarpolitik.

Tycker du att det behövs personer som varje dag kämpar för att en frihetlig linje ska genomsyra riksdagens arbete i alla beslut? Bor du i Stockholms län? Kryssa i så fall Magnus Andersson #4 (C). Gör i annat fall valpejlen och testa vem som tycker mest som du i din valkrets.

Vem är din frihetliga kandidat?


4 kommentarer:

  1. Jag blir rörd och jag hoppas du har rätt. Min ambition är utan tvekan att vara en liberal kraft i Riksdagen som står upp för företagande, integritet och en klimatpolitik som byggs av forskning och teknikutveckling.

    Jag hoppas att kryssen räcker hela vägen.

    Tack för en hedrande bloggpost!

    SvaraRadera
  2. Självklart har jag rätt Magnus, annars skulle jag ju inte skriva inlägget ;)

    Se till att kryssa in dig nu så jag inte har skrivit detta inlägg i onödan! Ser fram emot att få slava för dig i riksdagen efter den 19:e ;)

    SvaraRadera
  3. Magnus i länet, Elisabeth i staden.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,

    Jepp, Elisabeth är också en riktigt bra kandidat (Elisabeth Thand Rinqvist (C), #5 Stockholms stad, min anm.).

    SvaraRadera