tisdag 24 augusti 2010

Supermiljöbilssu(c)ce för Centerpartiet


I maj i år föreslog Centerpartiet att det skulle införas en supermiljöbilspremie för de bilar som släpper ut allra minst växthusgaser. Idag meddelar Alliansen att man nu har kommit överens om att adoptera Centerpartiets förslag. Nivån på premien landar på hela 40 000 kronor.

Förslaget är ett utmärkt sådant. Metoden har nämligen redan visat sig vara effektiv. När Centerpartiet och Alliansregeringen tog över 2006 hade sverige en av Europas smutsigaste bilparker. I december 2005 fanns bara 23 000 miljöbilar i Sverige. Fyra år senare, i slutet av 2009, fanns 277 000 miljöbilar, och inräknat första kvartalet 2010 närmar vi oss 300 000 miljöbilar. Orsaken till uppgången var den miljöbilspremie som Centerpartiet drev igenom i regeringen.

Lite oturligt för Miljöpartiet väljer även de att presentera sin miljöbilspolitik på DN-debatt idag. Jag skriver "oturligt för Miljöpartiet" eftersom dessa två förslag placerade invid varandra visar på vilken skillnad det är mellan alternativen.


  • Miljöpartiet fokuserar mer på piskor än på morötter. De tror att de kan beskatta oss ur fossilberoendet.

  • Alliansens supermiljöbilspremie är ett konkret förslag från ett regeringsalternativ. Miljöpartiets förslag är ett förslag från ett enskilt oppositionsparti och handlar mer om ambitioner och målsättningar (har vi hört det förr?) än om konkreta lösningar med angivna siffror.

  • Alliansens premie är teknikneutral medan Miljöpartiet fortfarande slirar på ämnet. De verkar fortfarande tro att politiker framför marknaden är bättre lämpade att avgöra vilken teknik som är mest effektiv.

  • Miljöpartiet är emot förbifart Stockholm och begär stora nedskärningar i utbyggnad och underhåll av vägar. Vart har de tänkt att deras miljöbilar ska rulla?

Avslutningsvis vill jag också i sammanhanget tipsa om riksdagskandidat 004, Magnus Anderssons, senaste seriestrip om förbifart Stockholm:

----
I media: DN, SR, Exp, SvT, Politikerbloggen, Di
----
Andra som bloggat: Annie Johansson, Magnus Andersson, Cornucopia, Frank Thorén Hall

2 kommentarer:

  1. Det var ju väldigt otippat att högern vill ge bidrag till rika som köper nya bilar. Helt oväntat.

    SvaraRadera
  2. Daniel,

    Tack för ditt konstruktiva inlägg. Men tycker du i så fall att vänsterns metod att höja skatten för de som redan har det knapert är bättre?

    SvaraRadera