onsdag 25 augusti 2010

LO: När partiboken sätter P för pizzan

OBS: Pizzerian på bilden har ingenting med LO att göra ;)

För någon vecka sedan skrev jag om LO:s megafel att avboka artisten Linda Bengtzing enkom på grund av att hon även bokat in ett gig för Centerpartiet. Jag resonerade då i termerna att det blir ganska svårt för LO-medlemmarna att leva och verka om de inte ens får lyssna på en artist som även uppträder för det andra laget.

För att visa på absurditeten i LO:s agerande ställde jag mig frågan hur de gör när de exempelvis beställer lunch - om de bara väljer restauranger som inte serverar Alliansare? Jag konstaterade därefter att min jämförelse tydligen måste ha varit strålande eftersom essbeck valde att bara återge den delen av mitt inlägg.


Nu ser jag dock att jag helt omedvetet råkade träffa mitt i prick. Allianskollegan Erica Lejonroos beskriver på sin blogg ett möte med två Socialdemokrater:


"De berättade nämligen att det gått ut listor från LO om vilka restauranger som har kollektivavtal och alla som jobbade för (S) uppmanades att inte äta på de som inte hade kollektivavtal. De berättade vidare att de hade haft väldiga problem då de en kväll bestämt sig för att beställa Pizza till sin valstuga. De hade till slut hittat en Pizzeria långt från Sundbyberg."

Självklart har LO-medlemmar, Socialdemokrater och alla andra människor all rätt i världen att välja vem man vill lyssna på, vart man vill äta eller vad som helst utifrån vilka kriterier som helst - även partibok. Det finns ju de som exempelvis tycker att de gör en god moralisk insats genom att bara dricka fair trade-märkt kaffe. Min poäng är bara att det måste bli väldigt jobbigt att leva när den politiska uppfattningen ska följas så slaviskt att den sätter P för pizzan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar