tisdag 6 juli 2010

Appropå det här med spekulationer...

Jag såg just att Fredrik Bojerud kommenterat spekulationerna om Maud Olofssons efterträdare med att spekulera kring Mona Sahlins efterträdare. Det är ett ganska intressant grepp eftersom den partiledare som ett sådant rykte egentligen främst borde florera kring är just Sahlin.

Förtroendet för Sahlin är nämligen som bekant inte speciellt högt - vare sig bland befolkningen eller i de egna leden. Socialdemokraterna går mot sitt sämsta valresultat under efterkrigstiden. Även om olyckan skulle vara framme och vi skulle få ett vänsterstyre i Sverige post 19 september, är det därför tveksamt om Sahlin skulle kunna sitta kvar.

Frågan jag ställer mig är således varför ryktet om vilken partiledare som ska hoppa av efter valet kom att handla om Olofsson - som ju ligger bra till i förtroendemätningarna - och inte Sahlin. Det enda svaret jag kan komma på är att Alliansens kampanjledning inte jobbar på samma sätt som Sveavägens. Dirty campaigning och krokodiltårar i härlig symbios.

Jag tänker själv inte spekulera i vem som bör efterträda Sahlin. Jag tycker att det är ointressant. Men det vore ju intressant att höra vad bloggarna på vänsterkanten, som ju gladeligen spekulerar och sprider det felaktiga ryktet om Mauds avgång, har för tankar? Spekulation som spekulation - eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar