måndag 26 juli 2010

Jag fyller ingen funktion...

...i alla fall om man ska tro Johan Ulvenlöv på s-buzz med flera. Enligt dem borde jag lägga ner att skriva på min blogg eftersom allting av relevans redan förs fram av Expressens ledarsida, Timbro och Peter Wolodarski. Jag är bara kuriosa. En "regeringsbloggare" utan egna tankar.

Det är inte en så liten generalisering Ulvenlöv kommer med: "Vänsterblogg, värdefull; högerblogg, värdelös. Per se." Jag måste säga att jag fascineras över den oblyga illussion om sin egen oersättliga viktighet för den offentliga debatten som han skanderar från sina höga hästar [sic].

Kontentan tycks vara att om man inte tycker som Ulvenlöv eller som kampanjmakarna på Sveavägen, då kan man lika gärna vara tyst. Man fyller inte någon funktion. För en interaktiv debatt i bloggosfären mellan personer av olika politisk hemvist är bara av ondo. Det bästa är om alla säger samma sak.

Till skillnad från Ulvenlövs tankar om sitt nätverk bloggar inte jag för någon annan. Jag bloggar för mig själv och för de idéer och principer jag tror på. Jag försvarar Mona Sahlin när det är befogat och jag kritiserar alliansare när jag inte håller med dem. Jag är inte någon "regeringsbloggare", men jag förstår om Ulvenlövs kollektivistiska tänkande förutsätter att alla kan sorteras in i ett antal snäva fack. Jag är först och främst en person, en person med egna åsikter och värderingar. Vem är Ulvenlöv att kalla mig värdelös? Vem är Ulvenlöv att sätta en klisterlapp på mig? Däremot har Ulvenlöv därmed också givit mig en funktion att fylla. Det faktum att s-buzz tycker sig ha rätt till monopol på bloggosfären är skäl nog. Det tänker jag nämligen aldrig ge dem.

----

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar