torsdag 22 juli 2010

"En modern, professionell valkampanj"

Så kommenterar statsvetaren Svend Dahl den målgruppsanalys från Stockholmscentern som läckt ut och som Sveriges Radio idag har gjort ett stort nummer av.

Givetvis blir det ändå klang och jubelfest hos vänstersympatisörerna. Centerpartiet har "sålt sin själ", "vänder landsbygden ryggen" och "blivit ett Stureplansparti", heter det. Det börjar bli tröttsamt förutsägbart vid det här laget.

Dessutom raljeras det över att Per Ankersjö konstaterar att man inte har råd att vända sig till alla målgrupper.

Även om vänsterpartierna förvisso normalt sett inte har för vana att hålla sig till budgetramar, kan man i alla fall hoppas att de inte lever i villfarelsen att alla C-distrikt i landet har ett guldkort kopplat till Centerpartiets bankkonto att bruka hur de vill. De borde naturligtvis förstå att Ankersjö syftar på Centerpartiet i Stockholm, och inte Centerpartiet som helhet; och det utan att behöva lyssna på det längre inslaget där han explicit säger det. Men vill man inte föra diskussionen på en högre nivå, så kör i vind.

Sommartorka kan man sortera in "nyheten" under. Eller som Lake så träffande sammanfattar det hela: "OMG - Centerpartiet målgruppsanpassar!". Per Ankersjö förklarar själv på ett bra sätt det som rimligen inte borde behöva förklaras om målgruppsanalysen. Han får även uppbackning av Germund. Helen Thörnqvist luftar sina tankar om besvikelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar