måndag 14 juni 2010

Vi är många som saknar dig, Jörgen

Morgonmötet idag på Centerpartiets riksdagskansli blev ett annorlunda möte. Vi möttes av beskedet att vår talesperson i skattefrågor, Jörgen Johansson, under söndagen hastigt avlidit efter en kort tids sjukdom. Det var ett svårgreppbart besked och det kommer nog att dröja länge innan jag fullt förstår vad som faktiskt har hänt.

Jag tyckte väldigt mycket om Jörgen, även om jag inte hade förmånen att jobba så mycket med honom. Han spred positiv energi omkring sig, och var inte rädd för att ge sig in i komplicerade och, säkert för somliga, kontroversiella frågor. Dessutom gjorde han det med en stor portion humor. Han lämnar ett stort tomrum efter sig här på kansliet.

Under minnesstunden kom jag att tänka på en dikt jag skrev som artonåring när en skolkamrat till mig omkom i en tågolycka. Jag lägger upp den här nedanför, och skickar mina tysta tankar till Jörgens familj och vänner. Vila i frid, Jörgen. Vi är många som saknar dig.



Fjärilen

Albin Ring Broman, 2002-09-16
Tillägnad Matias Eklund

~~Ofattbart~~

En fjärilsvinge är så svag,
men orkar ändå bära,
ett liv med sina snabba slag,
ett liv med många kära.

Så lätt kan vingens spröda slag,
förintas av en vindpust,
en fjäril lever blott en dag,
men lever den med lust.

Vad är väl då en fjärils liv,
för den som aldrig undrar?
Vi trampar på med stora kliv;
mot verkligheten blundar.

En olycka kan ske så lätt,
ibland känns allt för knappt,
ty någon som man alltid sett,
försvinner allt för snabbt.

Fastän vi inte kan förstå,
det budskap döden givit,
så måste vi trots allt ändå,
gå vidare i livet.

Ty livet är så fullt av glans,
men också skört som glas.
Det skiftar allt för lätt från trans,
till tusen bitars kras.

För trots livet sårbart är,
vi jämt på döden fingrar.
Vi tror att livet ändlöst bär,
kring våra fjärilsvingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar