onsdag 30 juni 2010

Miljöpartiets utopiska ickevåldsförsvar



Folk och Försvar i samarbete med Allmänna Försvarsföreningen släppte igår en mycket läsvärd skrift som sammanfattar partiernas syn på säkerhets- och försvarspolitik. I tider av blockgemensamma utspel är detta ett utmärkt initiativ, eftersom det på ett tydligt sätt klargör skiljelinjerna mellan de olika partierna - även inom respektive block.

Den som är intresserad av försvars- och säkerhetspolitik rekomenderas varmt en läsning (häftet är på dryga 30 A5-sidor, så det går fort att ta sig igenom).

Här tänkte jag bara återge det citat som jag fastnade mest för och som tydligt visar vilket flumparti Miljöpartiet fortfarande är:


"Det militära försvaret ska på sikt ställas om till ett ickevåldsförsvar, som både kan göra insatser mot icke-militära hot, hantera konflikter och föra ickevåldskamp vid ett eventuellt angrepp. På sikt ska det militära försvaret helt avskaffas."

Ursäkta mig, men hur i hela friden kan detta parti undgå den mediala granskning som faktiskt är fogad. Hur kan man som riksdagsparti förorda att försvaret av Sveriges gränser vid en invasion ska ske medelst ickevåld? Om det inte vore ett allvarligt menat påstående skulle man skratta åt det. Tyvärr kan man inte det.

Frågan är också hur denna ståndpunkt rimmar med ett annat av Miljöpartiets mål i skriften, nämligen att "Sverige ska skicka fler truppbidrag till fredsfrämjande verksamhet i FN:s regi"? Ska vi ur dessa målsättningar sammantagna konstatera att Miljöpartiet vill skicka obeväpnade svenska män och kvinnor i sandaler för att föra en ickevåldskamp mot talibanerna i Afghanistan? Jag hoppas inte det, men jag vet inte längre vad jag ska tro.

-----

Update 30/6: Jag har blivit tipsad om att Miljöpartiets försvarspolitik kanske har inspirerats av First Earth Batallion - en rörelse som vilar på grundtanken att militären ska organiseras enligt New Age. Deras hemsida ger en hel del matnyttiga tips på vägen. Tipstack: Mattias Östmar
Update 16/8: Noterar att BT:s ledarsida kommenterar Miljöpartiets minst sagt märkliga inställning. I övrigt förvånas jag över att det har fått passera så obemärkt förbi...

4 kommentarer:

  1. Kolla in www.dn.se
    så ser du vad vi
    arbetar med.
    Hoppas att vi ses nu
    till nästa vecka på Gotland
    - Almedalen! =)

    SvaraRadera
  2. Ah, intressant Bredan - det ska jag kika på! Självklart ska vi ses i Almedalen, jag är där måndag-fredag. Skicka mig ditt nummer på FB så hör jag av mig.

    SvaraRadera
  3. "I detta sammanhang kan jag inte underlåta att tala om hjordväsendets värsta utväxt, militären, som jag hatar. Den som kan marschera i ordnat led i takt efter musik har mitt förakt; sin stora hjärna har han fått av misstag, han skulle gott kunna reda sig med ryggmärgen. Denna civilisationens skamfläck borde man snarast möjligt utplåna. Heroism på kommando, meningslösa våldshandlingar, äcklig fosterländskhet; jag hatar dem intensivt. Kriget är för mig vidrigt och föraktligt, och jag skulle hellre låta slå mig i stycken än bli delaktig i en sådan vedervärdig hantering. Jag tänker i alla fall så högt om mänskligheten, att jag tror, att detta spökeri för länge sedan skulle ha upphört, om inte folkens sunda förnuft korrumperades av politiska och affärsintressen under medverkan av skola och tidningspress." /Einstein

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt citat, anonym. Men jag förstår dock inte vad det tillför debatten?

    Självklart skulle även jag vilja leva i en värld utan krig och vapen. Tyvärr så lever jag i någonting som kallas för "verkligheten" och det är det jag förhåller mig till. Jag tycker dessutom att man borde kuna ställa samma krav på ett riksdagsparti - håller du inte med?

    SvaraRadera