fredag 18 juni 2010

En partikompass med bättre snurr

DN har idag presenterat sitt partitest. Till skillnad från andra hade DN den goda smaken att bygga sitt test på vad partierna själva tycker, vilket torde vara förklaringen till att resultatet stämmer bättre överens med verkligheten. (Läs mina tidigare inlägg om den valkompass som bland annat SvD presenterade för en tid sedan: [En trasig kompass gör mer skada än nytta], [Kompassen är mer trasig än befarat], [Kompassen är lagad men den är inte hel].)


Alla är dock inte helt nöjda. Peter Andersson är inte så glad över att bli Vänsterpartist (vilket man absolut kan förstå). Jag är böjd att hålla med Andersson om att dylika test knappast kan göra anspråk på att vara heltäckande, och frågan är vilken nytta de egentligen gör - mer än att det är en kul grej för oss politiska nördar.

En sak i Anderssons inlägg som förbryllade mig var däremot hans påstående att om man klickade i "Ingen åsikt" på alla frågor så blev man 100 procent Centerpartist. Jag gjorde därför samma test själv och fick upp följande resultat:



Jag vet inte om DN uppdaterat sitt test mellan mitt och Anderssons inlägg, men just detta problem som Andersson lyfter förefaller i alla fall inte existera längre.


En annan intressant sak som jag upptäckte när jag jämförde partiernas svar med mina egna var hur otroligt splittrade vänsteroppositionen är på flera viktiga frågor. Men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar