torsdag 17 juni 2010

Därför är Maria Wetterstrand så arg


Den självutnämnda "kronprinsessan" Maria Wetterstrand är arg. Jättearg. Det syntes i gårdagens partiledardebatt. Framförallt är hon arg på på Centerpartiet.

I sin nysläppta bok, Kronprinsessan, sparar hon inte på krutet:


”Så svagt, så jävla ryggradslöst, så fegt, så principlöst”, säger Maria Wetterstrand om Centerns och Maud Olofssons agerande i kärnkraftsfrågan. Hon fortsätter med att säga att hon ”föraktar Centern” och att partiet ”inte förtjänar något förtroende i miljöfrågor”. (Metro papperstidning 17/6, s. 20.)

Men varför är Wetterstrand så arg? Ja, det kan nog finnas flera anledningar till det.

För det första för att allt pekar på att hon inte kommer att få vara kronprinsessa i mer än några månader - och vem skulle inte känna sig snuvad då? För om Alliansen får förnyat förtroende så säger Miljöpartiets egna stadgar att Wetterstrand måste lämna sin framskjutna roll i partiet inom kort.


För det andra för att hon tvingats backa i fråga om kärnkraften, även om hon gör allt hon kan för att peka finger åt Centerpartiet och blanda bort korten för väljarna. Det är klart hon är förbannad.


För det tredje för att hon har insett att med Centerpartiet på de viktiga miljö- och energiposterna under fyra år i regeringen, så har mycket mer gjorts på miljö-, kilmat- och energifronten än vad Miljöpartiet tillsammans med sina vänsterkamrater någonsin kunnat drömma om:

Det har satsats 370 miljoner på biogas, 220 miljoner på solceller och 875 miljoner på andra generationens drivmedel; miljöbudgeten har ökat från 15 till 20 miljarder. Bioenergin har passerat oljan som största energikälla i Sverige. Vi har gått från 23 000 miljöbilar till 300 000 miljöbilar tack vare miljöbilspremien. Etanolförsäljningen är åtta gånger större än för fyra år sedan. Vi har tre gånger mer biogas att tanka och dubbelt så många tankstationer, och vi har en 50-procentig ökning av vindkraftseffekten 2009 (klicka på diagrammen till höger).


Det är inte så konstigt att Maria Wetterstrand är arg.

27 kommentarer:

  1. Jag förstår inte vad som är fel på, framförallt oppositionen. De klankar alltid ned på alliansen istället för att ge konkreta förslag. Alliansregeringen påpekar detta konstant i nästan alla debatter: "Ge konkreta förslag istället för att göra påhopp" är en allt för vanlig fras.

    SvaraRadera
  2. Anonym, ja det är en uppfattning jag delar. Jag skulle mycket hellre uppskatta en saklig politisk diskussion istället för fingerpekande och rökridåer. Tänk om Mp kunde presentera konkreta förslag på vad som måste göras för att allt fint de talar om ska bli verklighet. Då skulle det bli riktigt intressant!

    SvaraRadera
  3. Du menar att hon själv kallar sig för kronprinsessan ?

    Du skriver ju självutnämnda "kronprinsessan".

    SvaraRadera
  4. Du anger fakta fel. Det är inte " sin" bok utan boken Kronprinsessan är skriven
    av Tonchi Percan.
    Han är inte miljöpartist.

    Centern slåss för att klara 4% men något grönt alternativ är det inte längre. Ni tar hellre strid mot miljörörelsen än för miljön

    SvaraRadera
  5. Du har helt rätt Albin och resultaten från Centerpartiets tid i regeringen talar ju för sig själva. Den fordonsflotta som sossarna lämnade efter sig var den smutsigaste i Europa, nu är vi bland de renaste tack vare Centerpartiets miljöbilspremie. Och utvecklingen av förnybar energi talar ju också sitt tydliga språk bla i dessa grafer. Well done!

    SvaraRadera
  6. Nils Gustafsson17 juni 2010 22:12

    Ahaha, Centern har som vanligt lika lite koll på sina källor som på sin miljöpolitik.

    SvaraRadera
  7. Miljöpartiet åtnjuter nu en wetterstrand-effekt. Den kom redan i euvalet där MP snuvade åt sig väljare från PP i sista stund. PP låg på 8,5% i sista mätningen och fick 7,1% i det valet. MP:s 11% var över mätningarna där.

    Låt Maria vara arg, med ilska vinns inga val. Miljöväljare som känner sig svikna kan hoppa på tåget och välja Piratpartiet i september.

    Jag hoppas att det lossnar och ser gärna PP särredovisat kring 4% i slutet av augusti.

    SvaraRadera
  8. @essbeck, anonym, Nils Gustafsson: Det är en intervjubok som bär titeln kronprinsessan. Jag väljer att betrakta detta som att Wetterstrand har haft ett finger med i skapelsen. Min källa, Metro, gör samma bedömning. Men jag kan för all del ha fel. Det kanske inte ens är ett citat från Wetterstrand, utan någon kreativ skribent, som finns inklistrat ovan?

    Men jag vill även passa på att tacka er för ert val av kritik eftersom det bara bevisar att min huvudtes är rätt. Mp har backat i kärnkraftsfrågan och C har drivit en målinriktad och lyckosam miljö- och energipolitik. Tack för att ni bekräftar det ;)

    Christian: Tack :)

    Henry: Jag tycker att PP gör ett viktigt jobb inom många områden. I EP har C ett gott samarbete med PP och det är lysande.

    Däremot ställer jag mig frågande till om PP verkligen är ett parti för miljöväljare? Jag har inte sett er politik på området, och så vitt jag förstår har ni aktivt valt att inte ta ställning i sådana frågor? Rätta mig gärna om jag har fel, men med en sådan inställning förstår jag inte vad som skulle locka miljöväljare till PP?

    SvaraRadera
  9. Albin!

    En mycket välformulerad och klargörande artikel. I synnerhet dina slutsatser är talande. Om din partiledning och dina regeringsledamöter hade haft lika lätt för att uttrycka sig, och framför allt "gå igenom TV-rutan" hade 4 %-bekymeren inte funnits.

    Lycka till önksar alliansbroder!

    SvaraRadera
  10. Tack för de vänliga orden Per!

    Albin

    SvaraRadera
  11. Förstagångsväljarna är lättrörliga när det gäller att välja parti. När MP nu har svikit inom miljöområdet så kan Piratpartiets frågor såsom personlig integritet och ett fritt internet bli det viktigaste frågorna för dessa väljarna.

    SvaraRadera
  12. Då förstår jag hur du tänker Henry. Vi får väl se om det fungerar ;)

    SvaraRadera
  13. I och med gårdagens kärnkraftsbeslut röjdes det sista hindret undan för mig att rösta på Centern. Jag har alltid röstat Moderat och är till och med medlem!
    I höst belönar jag Maudan och hennes strålande liberalistiska arbete.

    SvaraRadera
  14. Hon har ju för tusan inte skrivit boken. Det är ju inte hennes bok. Det är ganska tydligt att hon inte skrivit en självbiografi som hon kallat "kronprinsessan".

    Du länkar ju till och med till en sida där det står att hon inte är författaren.

    Din källa Metro är inte alls glasklar på den punkten.

    Mening i texten från metroartikeln.

    Hon fortsätter med att säga att hon "föraktar Centern" och att partiet "inte förtjänar något förtroende i miljöfrågor". Allt ur boken "kronprinsessan" som handlar om språkröret självt.

    ----
    Observera formuleringen "som handlar om", det indikerar tydligt att hon inte skrivit boken.

    Och det kommer från din källa metro som du använder för att säga självutnämda "kronprinsessan"

    Och det är den textraden som ligger precis efter det som du citerar på denna blogg så du kan inte missat att läsa det men du väljer att bortse från det.

    Det är inte så mycket att tolka över därför att hon har inte skrivit boken.

    Det är ju författaren till boken som definierar henne som "kronprinsessan" inte henne själv.

    SvaraRadera
  15. @Hansa: Kul att höra :)

    @essbeck: Nu tror jag att du gör en höna av en fjäder. Dessutom känns det inte som du hugger på det mest relevanta att diskutera. Det som är intressant är det citat ur boken som jag återgivit. Men fair enough - eftersom du verkar ha hakat upp dig på det ger jag dig ett svar ändå.

    Jag har aldrig sagt att Wetterstrand har skrivit boken. Jag säger i "sin bok", vilket även Metro gör i bildtexten till den artikel som du spenderar så mycket tid att tolka. Jag säger även självutnämnd, och det är hur jag väljer att betrakta det hela eftersom Wetterstrand uppenbarligen har haft ett finger med i tillskapandet av boken. Du behöver inte hålla med om du inte vill.

    SvaraRadera
  16. Höna av en fjäder ?

    Jag hakar upp mig på beteendet.

    Vad du säger är att om en journalist skulle intervjua Maud för att skriva en bok om henne och sätta en titel på "hennes bok" då är det rätt att beskriva det som en självutnämnd titel av Maud själv för att en tidning som Metro har skrivit det på det sättet ?

    Eftersom hon då uppenbarligen har haft ett finger med i tillskapandet av boken ?

    Trots att hon inte har någon kontroll över innehållet i boken eller att den är skriven av en journalist på dennes eget initiativ.

    Om någon skriver en artikel om dig och sätter klisterlappar på dig då är det fritt fram att kalla det för den självutnämnde - vad man nu väljer att klistra på dig - trots att du inte sagt det om dig själv.

    Du skapar en typ av retorik som tar fokus från sakfrågorna. Om du har något intressant att säga så skymmer denna typ av retorik sakfrågorna.

    Du får väl se till att inte släppa ut massa fjädrar i dina textrader när det riskerar att bli hönor av det som som springer runt och kacklar så högt att det skymmer resten av diskussionen.

    Jag vet inte , det kanske har något sakmässig relevans att sätta upp klisterlappar på politiska motståndare ?

    SvaraRadera
  17. Detta verkar vara ett känsligt ämne för dig, essbeck. Det sakpolitiska finns i inlägget - vilket jag ännu inte har hört ett ord från dig om, inte heller i ditt inlägg. Men jag förstår om det är lättare för dig att angripa mitt ordval i inledningen än min poäng med inlägget.

    Det börjar dock bli lite tröttsamt det här. Jag har förklarat hur jag ser på saken och varför. Köper du inte det, fine - det behöver du inte göra heller. Kan du inte nöja dig med det - att vi tycker olika?

    Ps, tack förresten för länk - även om du trots mitt klargörande, att jag aldrig sagt att Wetterstrand har skrivit boken, insinuerar detta - men det kanske är ett exempel för mig att följa om hur man "skapar en retorik som fokuserar på sakfrågorna"? ;)

    SvaraRadera
  18. Det är du som driver med M.W. Du ironiserar över att hon kallar sig själv Kronprinsessa, vilket hon inte gör, du skriver att hon är arg för att hon inte får vara kvar som kronprinsessa vilket jag inte tror ett dugg på. Man får räkna med att bli utbytt i politiken och MP håller konsekvent på det.

    Dessutom har hon inte Backat om kärnkraften. Det är skitsnack. MP vill lägga ner kärnkraften och jag förstår hennes argument. Som liberal anser jag att man ska bära kostnaderna för skiten man orsakar. Har man kärnkraft som måste lagra avfall i 100 000 år så skjuter man över kostnaderna på andra vilket inte är liberalt.

    Sen tror jag inte att M.W är arg för de C gjort under fyra år. Hon är nog glad för alla förändringar men hon är nog taggad över att få fortsätta.

    Det är så galet dåligt bloggande från din sida. Du letar fel eftersom M.W är ert största hot.

    C har blivit ett individfientlig parti och det skrämmer mig. När man vissa kallar sig neoliberaler inom C så blir man mörkrädd. Er kamp mot fackligt engagemang är tragiskt. Ni missar ju att det är upp till varje individ att gå samman och påverka. Vad är det för fel? I en neoliberal värld är det precis det man vill ha. C skiter i de individerna. De ser bara till stureplans överklassungar och pekar. "de är rika så vill jag ocksåa vara..."

    SvaraRadera
  19. Jag såg din post idag. Du får ursäkta att jag inte svarar så snabbt.

    Det finns en skillnad mellan dig och mig. Jag är inte i politiken och jag företräder inte ett parti. Det är du. Sätter du en nivå där du ljuger om var Wetterstrand kallar sig själv när hon inte gör det då har du en sandlådenivå.

    Det är bara du som drabbas av detta. Kanske vissa även associerar detta till att du är Centerpartist och tänker att de inte vill lägga sin röst på ditt parti för att ni beter er tarvligt.

    Egenligen borde jag bara strunta i att kommentera saker som detta. Jag tycker bara du gör bort dig och du lockar inte folk till ditt parti på detta sättet.

    Du ser vad du vill se och förstår där efter. Tydligen aspirerar du till att vara tankeläsare också eftersom du tydligen kunde "läsa" varför Maria Wetterstrands tankar.

    SvaraRadera
  20. Anonym: Mp har backat i fråga om kärnkraften, det är bara att du kikar på den länk som jag har angivit som källa för att det ska bli uppenbart för dig.

    Vad gäller din inställning till kärnkraft kan jag isf glädja dig med att det är precis det som Alliansregeringen har kommit fram till genom sin energiuppgörelse. Jag förstår således inte varti problemet ligger?

    MW är uppenbart arg på C, jag tar mig friheten att klippa in citatet från Metro igen så du kan ompröva ditt ställningstagande:

    ”Så svagt, så jävla ryggradslöst, så fegt, så principlöst”, säger Maria Wetterstrand om Centerns och Maud Olofssons agerande i kärnkraftsfrågan. Hon fortsätter med att säga att hon ”föraktar Centern” och att partiet ”inte förtjänar något förtroende i miljöfrågor”.

    Det står dig helt fritt att kalla mitt bloggande för galet dåligt. Det finns med all sannolikhet dem som inte håller med dig på den fronten ;)

    Personligen anser jag inte att man måste leta efter "fel" hos Mp för att hitta dem. De är osedvanligt uppenbara för den som ser bortom partinamnets prefix :)

    Du har uppenbarligen missförstått oss som är kritiska mot fackens inflytande. Det handlar inte om att vi vill förbjuda facken - frivilliga sammanslutningar är bra. Problemet är att facken dikterar villkoren även för icke-medlemmar och människor som vill bestämma själva. Där har du pudelns kärna, och där har du den liberala invändningen.

    Din avslutning är så osammanhängande och märklig att du nog får precisera den innan jag kan lämna en kommentar på det.

    SvaraRadera
  21. Essbeck, välkommen åter ;)

    Jag noterar att du fortfarande inte kan släppa min första mening och diskutera sakpolitik. Det är synd, om än förståligt. Det är oftast lättare att argumentera hårklyverier om man inte har några vassa argument i sakfrågan.

    Nu har du även tillskrivit mig epitet "tankeläsare". Det var ju spännande, ska onekligen bli intressant att se vilken vinkel du väljer nästa gång du vill ducka sakfrågan? ;)

    Jag tycker inte att jag skulle behöva precisera att detta är en privat blogg och inte representativ för min arbetsplats eftersom det står till höger i mitt informationsfält. Men så är det i alla fall, så då behöver vi inte haka upp oss på det mera.

    SvaraRadera
  22. Jag kan ge dig en förklaring till epitetet tankeläsare.

    Du pekar på att hon är arg för att hon inte kommer vara kronprinsessa så länge och senare kommer hon att avgå för att reglerna i partiet har tidbegränsningar på sina förtroende platser.

    Om du tar bort sandlåderesonemangen om dina politiska motståndare så kommer mer fokus till själva sakfrågorna.

    Jag tror du vinner på det även om det är din privata blogg med dina egna åsikter.

    Det finns väl ingen person i världen som är representativ för sin arbetsplats när de bloggar ?

    SvaraRadera
  23. Essbeck, vore intressantare om du ville bemöta i sak istället för att haka upp dig på ett epitet....

    SvaraRadera
  24. Det intressanta i Albins inlägg är ju Maria W:s totala sågning i väldigt starka ordalag av Centerpartiet.

    Eftersom Miljöpartiet själva gått från linje tre till linje två slår hennes kritik i hög utsträckning tillbaka på henne själv.

    Dessutom tycker jag att den kritiken är statisk, energi- och miljöfrågorna och verkligheten är idag långt mer maångfacetterad än den vara på 1980-talet; hela klimatfrågan har t ex tillkommit.

    Debatten om epitetet Kronprinsessan är skäligen ointressant, och en mycket försiktig reaktion relativt den storslägga som Maria W. tar till.

    SvaraRadera
  25. Det intressantan här är ju inte huruvida MW är kronprinsessa eller arg. Det intressanta är ju vad Mp säger om diagramen Albin visar och hur en rödgrön energipolitisk skulle se ut.

    SvaraRadera
  26. Tack för kommentarer Anonym, Staffan och Rickard!

    SvaraRadera
  27. @Staffan

    Så du beskriver debatten om epitetet konprinsessan som skäligen ointressant men du ser väl att Albin påstår att MW går runt och kallar sig för kronprinsessan ?

    @anonym

    Vore intressant ifall man avstod från klisterlapparna helt så att sakfrågorna hamnade i centrum.

    SvaraRadera