fredag 28 maj 2010

Vart får S alla pengar ifrån?

På vägen till jobbet idag, vid min tunnelbanestation, möttes jag av två herrar som stod och delade ut flygblad för Socialdemokraternas räkning. Budskapet på framsidan var tämligen enkelt: "Socialdemokraterna hjärta T-banan". På baksidan fanns det en illustration av hur T-banenätet skulle göras om ifall S fick bestämma:

I torsdags läste jag i Metro att knappt något av förslagen än så länge är finansierade. "Inga pengar finns" var en gemensam nämnare för merparten av punkterna:


Bilden är saxad från Metros papperstidning, torsdagen 27/5.

Av ren nyfikenhet frågade jag därför de båda herrarna hur detta kalas skulle finansieras. Den äldre av dem blev knäpptyst och sa sedan att han inte hade en aning. Den yngre av dem replikerade snabbt att det minsann skulle "finansieras via skattesedeln". "Som vanligt", lade han också till. Som vanligt var det ja.

Det är väl bra att Socialdemokraterna har visioner för hur T-banenätet ska byggas ut. Men det känns tämligen oseriöst att lova vitt och brett utan att tala om att man inte kan finansiera planerna, eller eljest förtiger att det är skattehöjningar som ligger och lurar runt hörnet. Som vanligt, kanske man ska tillägga.

Socialdemokraterna betraktar fortfarande dina och mina pengar som sina egna. Kom ihåg det varje gång de målar upp vackra visionära luftslott utan att tala om vem som ska stå för kalaset.
------
Update 31/5: Gustav Andersson och Christer G Wennerholm har också bloggat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar