tisdag 18 maj 2010

Lars Ohlys tre "privata" problem



Vänsterpartiets partiledare, Lars Ohly, frågades idag ut i SvTs Gomorron Sverige. Ohly fick även svara på tittarnas frågor (se klippet ovan). En av frågeställarna riktade in sig på Ohlys svårigheter att leva som han lär. Med anledning av morgonens utfrågning är det därför åter relevant att väcka frågan varför Lars Ohly vill förbjuda andra att dra nytta av den privata sektorn, när han själv uppenbarligen inte har några problem med det?

(i) Bostadsrätter
Lars Ohly sålde för en tid sedan sin bostadsrätt och gick med 600 000 kronor i vinst. I Expressen beklagade han sig över vinsten och framhåller att man egentligen bara borde få sälja till inköpspriset. Men precis som Per Gudmundsson på SvD betonar så fanns det ingenting som hindrade Lars Ohly från att sälja sin bostadsrätt till inköpspriset, eller rent av under det. Hade bara Ohly själv valt att göra det hade det varit möjligt. Men istället valde han att göra en bra vinst för egen del för att sedan beklaga sig över att andra människor kan göra samma sak.
-----
Bloggat om detta: Thomas Ardenfors, Fastighetsägarna, Nätverk mot PK, Hur man blir en politiker, Mellan hägg och syrén

(ii) Friskolor
Lars Ohly vill förbjuda friskolor, ändå har både hans son och dotter valt att läsa sina gymnasieutbildningar på friskolor. Ohly försvarar sig med att det är deras val och att han varken kan eller ska lägga sig i det. Han har helt rätt. Självklart är det deras egna val, och självklart tycker jag inte att Ohly borde ha tvingat dem att välja en kommunal skola. Det är inte det min kritik handlar om. Min kritik rör Ohlys kommentar. Han säger att han inte ska lägga sig i deras val, men samtidigt vill han lägga sig i alla andra gymnasieungdomars val. Hans barn måste få välja själva, men dina och mina barn ska inte få välja själva. Det är Ohlys syn på saken.
-----
Bloggat om detta:
Ann Helena Rudberg, P-O Kjellberg, Jinge, Bengan, Ankersjö, Signerat Kjellberg, Gryningsräd, Magnus Andersson, Fetsmart, Björkas, Ipse Cogita


(iii) Privata vårdgivare
Lars Ohly gillar inte privata vårdgivare, han vill istället använda våra skattepengar till att förmå kommunerna att konkurrera ut allt vad privata alternativ heter. Ändå valde Ohly i januari att operera sitt knä på det privatägda Sophiahemmet på Östermalm. Ohly själv skyller på att han blev remitterad dit av företagshälsovården och att man inte kan kräva av honom att avböja vård. Men genom vårdval Stockholm hade Ohly möjlighet att välja vilken vårdgivare han ville; en liberal reform som det är föga troligt att han missat. Lars Ohly hade alltså ett val att välja en annan vårdgivare, men valde att låta bli. Antagligen för att han inte ville stå i kö - vilket är fullt förståeligt. Men det är ju synnerligen beklagligt att han inte vill låta andra människor göra samma val.
-----
Bloggat om detta:
Denna blogg,
Louise Rehn Winsborg, P,l&c, Cold Lazarus, Allt om Alliansen

Sammanfattningsvis vill jag gratulera Ohly till hans vinst på dryga halvmiljonen, önska hans barn lycka till med studierna, och hoppas att hans knä läkte fint. Jag missunnar inte Lars Ohly och hans familj någon av de val som de har gjort. Det är deras fulla rätt att göra dessa val och jag har ingenting med det att göra. Det enda jag undrar över är varför Lars Ohly vill missunna mig och mina framtida barn möjligheten att göra samma val...?

2 kommentarer:

  1. Om man säljer sin bostadsrätt till underpris så "skänker" man ju pengarna till köparen.

    SvaraRadera
  2. Anonym,

    Jag tror att du missat poängen med mitt inlägg.

    SvaraRadera