torsdag 20 maj 2010

En trasig kompass gör mer skada än nytta

Jag noterar att Per Ankersjö har dragit samma slutsats som jag rörande den partikompass som finns på bland annat svd.se. När jag gjorde testet blev jag folkpartist, sedan Kd, sedan M och sedan C. Lite märkligt, men ok - jag tycker lite annorlunda än partiet i ett antal frågor så det må väl vara. Men när jag blev mer vänsterpartist än socialdemokrat och piratpartist tyckte jag att någonting var lurt.

Jag satte mig därför med vårt partiprogram och andra relevanta senare dokument och kryssade i frågorna därefter. Jag viktade även de mest klassiska C-frågorna på slutet. Jag blev fortfarande folkpartist och sist bland alliansen C.

Uppenbarligen är någonting fel. Och det verkar inte bara vara Centerpartiet som råkat ut för detta, utan även Socialdemokraterna förefaller få ett märkligt resultat (vilket även mitt test gav sken av).

Om man följer en kompass som inte pekar norr kan man gå vilse. Man bör då därför kasta en sådan snarast möjligt, innan skadan är skedd. Det borde även SvD och övriga tidningar göra med denna uppenbart felinställda politiska magnetsnurra.

-----
Andra som bloggat: Marie Wickberg, Johan Pettersson

5 kommentarer:

  1. Joakim Halvarsson20 maj 2010 19:44

    Jag blev också folkpartist...kan det vara så att hela partikompassen egentligen är en kupp från Folkpartiet? :)

    SvaraRadera
  2. "Facit" här:
    http://kuniri.se/facit-till-svds-valkompass

    SvaraRadera
  3. Jocke: Och Vänsterpartiet isf eftersom alla sossar blir vänsterpartister ;)

    Lake: Tack, jag såg det förut. Helt sjukt vad mycket fel det är inbyggt i testet. Pinsamt för SvD, men framförallt för statsvetarna bakom testet.

    SvaraRadera
  4. Testet är kraftigt viktat åt V och Mp.

    Efter att flera olika personer testat så är listan över medelvärdena så här:

    V=45%
    Mp=40%
    F!=38%
    Fp=37%
    Kd=36%
    M=35%
    Sd=34%
    C=33%
    S=31%
    Pp=8%

    SvaraRadera
  5. Bättre version av kompassen: http://minimaliteter.blogspot.com/2010/05/battre-valkompass-varsagod.html

    SvaraRadera