onsdag 19 maj 2010

Elias Giertz - Sveriges coolaste 14åring

Sveriges coolaste 14åring heter Elias Giertz och är med i CUF. Idag utmanar han på Aftonbladet debatt självaste Mona Sahlin i frågan om jobbpolitiken. Och han gör det med bravur.

Lika imponerad jag blir över att se högstadieeleven Elias argumentera och formulera sig bättre än många av Sveriges riksdagsledamöter, lika förbannad blir jag över de kommentarer till debattartikeln som klappar honom på huvudet och raljerar över att han bara är fjorton år. Som om han inte skulle ha rätt till en åsikt bara för det? Som om han kanske inte har tänkt och läst mer om detta än samtliga dessa försoffade nättyckare tillsammans?

För faktum kvarstår: Elias är 14 år, men han har bättre jobbförslag än Mona Sahlin.

Sjukt bra jobbat Elias - fortsätt på den inslagna vägen så kommer du gå riktigt riktigt långt.

---------
Update 20/5: Elias bemöter de osakliga invändningarna i en youtube-film.
---------
Update 21/5: Noterar att Mary X Jensen är inne på samma spår som jag. Inlägget går också in mer på djupet än mitt och är mycket läsvärt.


12 kommentarer:

  1. Kapten Kalas19 maj 2010 19:21

    Så det är okej för att Elias att använda sig av fördelarna med sin ålder men det är inte okej för de som inte håller med honom att använda sig av de negativa sidorna? Det hela blir ju löjligt.

    Sedan så är det ju faktiskt så att det inte stämmer att han har ett bättre förslag än Sahlin. Förslagen genomsyras av en naivitet. Det ser ut som ett förslag som endast är till för att gynna arbetsgivaren och jag tycker att det är lite bisarrt att ett ungdomsförbund skall lägga ner så mycket energi på att försämra arbetsförhållandet för unga.

    SvaraRadera
  2. @Kapten Kalas
    Men gosh! Att bemöta Elias argument med en uppmaning om att be hans pappa läsa en liten godnattsaga är ju bara pinsamt. Har ni ingenting bättre att komma med så kan jag bara säga en sak: Elias Giertz är smartare än er allihop, oavsett ålder.

    SvaraRadera
  3. Vi passade på att göra en liten film för att besvara alla kommentarer...

    http://www.youtube.com/watch?v=iZpE1FizVEM

    SvaraRadera
  4. Kapten Kalas20 maj 2010 01:09

    Ingrid, bara för att man inte håller med om allt som styrelsen säger så betyder det inte att man är sosse. Jag skaffar mig mina egna åsikter. Bara för att mitt ungdomsförbund driver en kampanj betyder det inte att jag tänker stödja den. Det är upp till dom att övertyga mig.

    Något om godnattsagor har jag aldrig talat om och som jag skrev på din blogg så är det här inget som Elias hittat på själv, det är i stort sett kopierat direkt från cirkuskampanjen.

    Precis som jag skrev på din blogg så försöker jag först och främst lyfta att det är Elias som börjar med att ta in ålder i diskussionen och gör en sak av det. De andra bara fortsätter på det spår som han lagt upp. Att tonen hårdnat i kommentarerna kommer ju med största sannolikhet från att Elias själv har en nedsättande och förolämpande ton i sin artikel.

    Du avslutar med vad jag endast kan tolka som en förolämpning (då du tydligen buntat ihop mig i gruppen "ni"). Är det den här nivån som CUF sjunkit till? Svordomar och förolämpningar bör hållas på en miniminivå i debatter.

    SvaraRadera
  5. Kapten Kalas: Självklart får man göra det, men då ställer jag också kravet på att man ska göra det på ett sakligt sätt. Elias presenterar ett antal förslag i sin artikel - argumentera gärna mot dem i denna kontext. Men att helt sonika säga att Elias inte har något i debatten att göra bara för att han är fjorton år, att han istället borde kolla på Disneydags, är bara pinsamt.

    Huruvida det stämmer att han har bättre förslag än Sahlin eller ej är en subjektiv uppfattning. Du får gärna tycka att såväl Elias som jag har fel i detta, och det välkomnar jag en diskussion om.

    Du skriver: "Svordomar och förolämpningar bör hållas på en miniminivå i debatter." Jag håller helt med, det var därför jag reagerade på kommentarerna till Elias artikel.

    SvaraRadera
  6. Kapten Kalas20 maj 2010 11:12

    Det jag vill lyfta med mina kommentarer är att det var Elias själv som provocerade fram de mindre trevliga kommentarerna. Hade han velat haft en helt saklig och ren diskussion borde han ha struntat i att nämna sin ålder samt lägga den provocerande tonen på hyllan. Man kan inte både ha kakan och samtidigt äta den som ordspråket säger. Elias introducerade det hårda tonläget och då är det endast naturligt att folk skall svara med samma tonläge, inget som är pinsamt eller konstigt med det.

    Min personliga åsikt är att varken Mona eller Elias har en särskilt bra arbetsmarknadspolitik. Men som ni ser så pratar jag mycket lite om detta då det bara skulle sluta i att vi kastar statistik på varandra och pratar om hypotetiska låtsasscenarion; något som inte är helt relevant till blogginlägget som ju faktiskt handlar om reaktionerna kring Elias artikel.

    Om man skall vara noga så är det ju faktiskt så att Elias inte heller kan relatera till någon punkt inom arbetssektorn då han inte varit där. Innebär detta att han inte har full koll på hur det fungerar att arbeta? Ja, till viss del gör det det. Man kan läsa sig till mycket och memorera förslag som ledningen kommit med men någon större insikt får man inte. Detta gäller ju såklart alla människor, bara för att man har gått i skolan betyder det inte att man vet hur skolsystemet fungerar. CUF och C trycker ju själva på hur viktigt det är att koppla ihop teori med praktik så jag jag tror säkert att ni förstår mitt resonemang. Dock är det viktigt att påpeka att man såklart inte skall lyssna mindre på någon bara för att de inte har någon erfarenhet av ett ämne.

    SvaraRadera
  7. Jag håller inte helt med dig i ditt resonemang att han får "skylla sig själv". Tycker du även att Vilks får skylla sig själv?

    Visst är det ett provocerande inlägg i debatten, det håller jag helt med om. Men det berättigar för den sakens skull inte de totalt irrelevanta personangreppen som han fick till svar.

    Det jag tycker är mest provocerande i sammanhanget är att samma reaktioner knappast hade kommit ifall det var någon från SSU eller Ung Vänster som talat sig varm för ett bibehållande av LAS, sänkt arbetstid eller höjd A-kassa.

    Det är liksom inbyggt i debatten att vänstersympatisörer per automatik har rätt att yttra sig om arbetsmarknaden utan att deras relevans ifrågasättas och den skillnaden tycker jag är mycket beklaglig.

    "Dock är det viktigt att påpeka att man såklart inte skall lyssna mindre på någon bara för att de inte har någon erfarenhet av ett ämne."

    Detta håller jag helt med om! Debatten måste vara öppen för alla.

    SvaraRadera
  8. "provocerade fram de mindre trevliga kommentarerna"? På samma sätt som en tjej ber om att bli våldtagen då hon klär sig lättklätt på stan då eller?

    Nej, det argumentet håller inte. Man måste givetvis kunna ifrågasätta något utan att bli bemött med nästan bara personangrepp.

    Vet inte riktigt när jag skulle ha anklagat dig för att vara sosse, men ber i sådant fall om ursäkt utifall du tog illa upp.

    Det sista var nog ver ett konstaterande än en förolämpning, för jag har fortfarande inte hört så många idéer om hur vi ska skapa nya jobb för unga, utöver de från CUF och Elias då. Det enda som lyfts av motståndarna är att tar man bort LAS så blir det otryggt. So, vad ska vi göra då? För världen blir bevisligen inte bättre av att vi omfamnar LAS.

    SvaraRadera
  9. Kapten Kalas20 maj 2010 20:27

    Albin,
    Det jag menar är att varje handling ger en motreaktion. När det kommer till Lars Vilks så handlar det ju om var man drar gränsen mellan hets mot folkgrupp och rätten att yttra sig (religionsfriheten överstiger yttrande friheten enligt Sveriges lagar, det kan man ju tycka vad man vill om). Just i fallet med Vilks så har det ju på senare tid blivit mer som att slå till någon på krogen och sedan bli överraskad över att personen i fråga slår tillbaka. Lars Vilks on någon borde ju veta detta. Nu talar jag ju i detta lilla sidospår om Lars Vilks andra "konststycke" där två personer som Vilks valt att låta föreställa Muhammed. Skall han få lov att uttryck detta? Det är inte till mig att avgöra, men när man medvetet provocerar någon (i det här fallet muslimska extremistgrupper, alltså inte muslimer i allmänhet) som man av egen erfarenhet vet kommer att reagera med våld som svar så tycker jag inte att man kan vara så himla förvånad över när de blir upprörda. Men nu nog om detta sidospår.

    Direkta personangrepp hör såklart inte hemma i debatten, det är ju en självklarhet. Men att man däremot använder sig av Elias ålder som ett argument när Elias väljer att själv göra det så finns det ju inget att klaga om. Detta förutsätter ju såklart att man backar upp detta på något sätt, men det är ju en självklarhet. Övriga inlägg ignoreras i alla seriösa debatter.


    Ditt tredje och fjärde stycke innehåller för mycket spekulation så jag kommer inte att bemöta det.

    SvaraRadera
  10. Kapten Kalas20 maj 2010 20:54

    Ingrid,
    Du tar genom ditt våldtäktsexempel upp ett undantag snarare än en regel. Om någon behandlar ett barn illa, blir inte föräldern arg då? Slår du någon på krogen, kan du inte då räkna med att det finns en stor chans att personen slår tillbaka? Blir Sydkorea upprörda över att Nordkorea sänker deras fartyg?

    I ditt exempel så antyder du att det skulle vara tjejens fel att hon blir våldtagen pga sina kläder. Så är ju såklart inte fallet. En mer passande jämförelse skulle istället vara att det skulle kunna öka chanserna att bli våldtagen om man har på sig utmanande kläder. Dock vet jag ingenting om detta skulle stämma då jag inte har studerat detta förhållande på något sätt. Det hela handlar om objektiva reaktioner av handling och konsekvens. Alla handlingar får någon typ av konsekvens. Detta på samma sätt som alla mothandlingar får en konsekvens. Mitt syfte med mina inlägg har varit att upplysa om att man bör vara förbered på att ens handlingar, medvetna eller omedvetna, kommer att få konsekvenser.

    Sedan vill jag påpeka att ditt konstaterande i slutet av ditt inlägg var precis lika mycket ett konstaterande som att säga att Elias per automatik inte vet någonting om arbetsmarknaden pga av sin ålder utan att på något sätt backa upp sina åsikter. Jag tänker själv inte spekulera något större i frågan om LAS då den är mycket stor och komplex (och innehåller betydligt mer än reglerna om först in sist ut) samt att det inte någon gång har varit mitt syfte med mina kommentarer.

    I övrigt så kanske du (eller ni om Albin har ett bra svar på den) skulle kunna svara på en fråga jag har haft angående den här kampanjen. Jag har försökt ställa den till Magnus Andersson på hans blogg men jag har inte fått något svar. Kom ihåg nu att jag ställer frågan för att jag faktiskt undrar hur ni ser på det hela och inte som någon form av "motattack". Jag undrar om det inte blir så att man med eran kampanj endast flyttar jobb från hög A till hög B utan att faktiskt skapa några nya jobb. Kommer detta inte i sin tur att innebära att det blir ett underskott av jobb i hög A; den grupp som har bolån, bil och barn som utgifter?

    SvaraRadera
  11. Kaptenen, tack för ditt sidospår - nu förstår jag lite mer hur du tänker och varför vi kommer till olika slutsatser.

    Jag tycker att det är skrämmande att du tar så lätt på yttrandefriheten.

    "Just i fallet med Vilks så har det ju på senare tid blivit mer som att slå till någon på krogen och sedan bli överraskad över att personen i fråga slår tillbaka."

    Ursäkta, men här är du totalt ute och cyklar! Vilks har väl inte slagit till någon? Det finns ingen försvarbar kausalitet i ditt påstående. En lämplig motreaktion skulle väl i så fall ha varit att göra en Vilks-rondellhund, eller tom en kränkande film med Vilks-masker.

    Att slå någon på käften bara för att man inte gillar vad han eller hon säger är aldrig ok, även om personen i fråga är en komplett idiot som borde skaffa sig något vettigt att jobba med istället för att försöka göra folk förbannade. Punkt.

    Jag har inte sagt något om att använda sig av Elias ålder som argument i debatten - tvärtom framhåller jag att detta kan vara relevant om man sätter det i en saklig kontext. Det jag vänder mig emot är de som försöker förminska honom enkom på grund av hans ålder - vilket de dock, nb, har all rätt att göra, liksom jag har rätt att kritisera dem för det.

    Allvarligt talat, fundera ett varv på vilket samhälle vi kommer att få om vi tillämpar din syn på yttrandefriheten. Vad kommer då härnäst? Ska det vara okej att slå en politiker på käften för att man ogillar det han eller hon säger?

    SvaraRadera
  12. Kapten Kalas21 maj 2010 16:02

    Albin,
    jag tror tyvärr att du inte alls har förstått hur jag tänker.

    Som du ser i min tidigare post så tar jag upp filmen som Vilks låtit filma där två män utklädda till Muhammed har sex (eller kanske bara är nakna tillsammans, filmen var alldeles för tråkigt för att jag skulle orka se hela) samtidigt som låten Gay Bar mer Electric Six spelas. Min personliga åsikt är att om man skulle se endast filmen som ett konststycke så är det ytlig och endast ett sätt att spinna vidare på den publicitet som han fått tidigare, knappast särskilt nytänkande. Om man däremot ser filmen som filmande filmvisningen av hans film som själva konststycket så blir det hela mycket intressantare och uppnår upp för en djupare disposition.

    Jag har inte tagit upp vad som skulle kunna vara en lämplig motreaktion och tänker inte heller göra det. Men man måste inse att vad som just är en lämplig motreaktion är en otroligt subjektiv värdering; vi har ju inte samma lagar och straff i alla länder. Just i det här fallet hycklar Vilks något som jag bara kan föreställa mig är något otroligt känslosamt för de personer som ansett att de vill ge en motreaktion. Men som sagt, detta är något subjektivt och ingen människa kan säga säg förstå sig på hur en annan människa känner. Jag har inte sagt att det är rätt att göra något av sakerna, jag bara påpekar att reaktionerna inte är något som man bör bli överraskad av. Sedan så är jag helt säker på att de muslimer som blivit upprörda av Vilks film är idioti och att Vilks borde skaffa sig ett jobb istället för att försöka göra folk förbannade.

    Min syn på yttrandefriheten? Jag har inte sagt någonting alls om mina åsikter om yttrandefriheter i tidigare kommentarer så vad finns då att tillämpa. Mina känslor för yttrandefriheten är mycket varma, känslorna för sunt förnuft är dock ännu varmare. Min tes som jag drivit genom hela konversationen är att försöker man göra folk upprörda så blir folk oftast upprörda. Att själv bli förvånad över att få starka reaktioner tillbaka när man förolämpat något som en annan person håller kärt är mycket logiskt. Att det skulle vara rätt eller fel har jag försökt att vara mycket noga med att inte säga någonting om.

    I övrigt kan jag helt hålla med dig om följande text.
    "Jag har inte sagt något om att använda sig av Elias ålder som argument i debatten - tvärtom framhåller jag att detta kan vara relevant om man sätter det i en saklig kontext."
    Just detta är något som inte betonats särskilt mycket i de bloggar som tar upp Elias text.

    Innan jag avslutar skulle jag också vilja tacka för den mycket trevliga diskussionen vi har haft, det har varit mycket intressant och roligt för min del.

    SvaraRadera