onsdag 26 maj 2010

Det är för svårt att bli rik i Sverige

På Vänsterpartiets kongress utbrast Ida Gabrielsson att "det är för lätt att bli rik i sverige". Jonas Pettersson plockar upp den handsken i hans senaste film "Så kan fler bli rika". (Update: Det verkar vara problem med att justera inbäddningen av filmen, så kika på den på YouTube istället.)



Alliansfritt Sverige har redan hakat på tåget. Jag måste säga att det är oerhört roande att läsa kommentarerna till filmen. Att folk inte begriper att filmen är gjord med en ironisk klackspark i ögat är faktiskt ganska kul.

Men Jonas film har också ett viktigt budskap: Vi har ett skattesystem i Sverige som gör det omöjligt att bli rik på hederligt hårt arbete. Varför anses den drömmen inte fin nog att kunna gå i uppfyllelse? Det vore minst sagt intressant att höra Alliansfritt syn på sakfrågan. Fågel, fisk eller mittemellan?

4 kommentarer:

  1. "en ironisk klackspark i ögat"? Låter inte det ganska obekvämt?

    :-)

    För övrigt gillar jag att han remixat min blogg-payoff i början på filmen också. Det är ganska lätt att få den att gå i uppfyllelse...

    SvaraRadera
  2. Haha, säkerligen lake ;)

    Jag tycker faktiskt att det är komiskt att folk inte ser ironin, klacksparken och att filmen är gjord med glimten i ögat. Men det blir lite för långt att skriva ut det, så då passar en sammansmältning av alla dessa epitet mycket bättre ^^

    SvaraRadera
  3. Ironi? Lol....i mitt arsle. Den här mannen är inte ironiskt med denna film. Han menar det fullt ut....och tycker att han har gjort en jättehäftig produktion. Lol, vilken lirare.

    SvaraRadera
  4. Anonym, uppenbarligen känner du Jonas bättre än mig så givetvis måste du ha rätt. Skönt att vi klarade ut det.

    SvaraRadera