onsdag 21 april 2010

ACTA offentliggjort

Upptäckte precis att Kommissionen har släppt ACTA8 på sin hemsida. Det är en riktigt god nyhet. Utan EU:s påtryckningar skulle detta inte ha skett. Utan Svergies påtryckningar skulle inte EU ha fått tummen ur. Utan Centerpartiets arbete skulle Sverige inte ha drivit den linjen. Men vi får heller inte glömma det idoga arbete som andra har gjort i frågan. Äras den som äras bör.

Jag har ännu inte hunnit kika på utkastet, men bara det faktum att det nu är offentligt känns som en viktig delseger.

To be continued antar jag...

4 kommentarer:

  1. "Utan Centerpartiets arbete skulle Sverige inte ha drivit den linjen."

    Skojar Du? Nog har jag væl inte mer æn vanligt mængd førakt før C sedan Ni røstade igenom FRA lagen, men menar Du på fullaste allvar att om det inte vore før centerns skull så skulle linjen om økad øppenhet i ACTA inte drivits??? Vad menar Du? Førklara Dig?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,

    Som jag skriver ovan är det många som har arbetat med den här frågan och alla förtjänar sin del av äran.

    När det kommer till arbetet på EU-nivå är det den svenska regeringen som har varit pådrivande för att EU ska kräva öppenhet i förhandlingarna. I regeringen är det Centerpartiet som har tryckt på för att den svenska regeringen ska driva denna linje på ett aktivt och hårt sätt (se Johan Linanders blogg som jag länkar till ovan). Så när det kommer till den svenska linjen, som också fick genomslag i EU, har Centerpartiet genom Johan Linander försorg spelat en viktig roll bakom kulisserna för att möjliggöra för detta genombrott. Det kan i alla fall jag, som liberal och stark anhängare av den personliga integriteten, känna mig stolt över.

    SvaraRadera
  3. "Men vi får heller inte glömma det idoga arbete som andra har gjort i frågan."

    Skojar Du? Nog har jag väl inte mer än vanligt mängd förakt för politiker sedan valkampanjerna dragit igång, men menar Du på fullaste allvar att du ger beröm till andra partier än det du håller på? Nu? I valtider av alla tider? Vad menar Du? Hur kan Du bete Dig så rättsskaffens? Förklara Dig?

    /Anonym, upprörd och ironisk!

    SvaraRadera