onsdag 24 mars 2010

Sahlin kartlägger mina vänner på facebook

Sossarnas valkampanj har börjat. I alla fall på facebook. Varje dag möts jag av denna annons från Mona Sahlins kampanjstab. Tydligen har jag en vän på facebook som är ett "fan" av Sahlin. Därmed faller jag in i målgruppen som ska lockas med till vänsterkanten. Undrar vem som har gjort den målgruppsanalysen?

Jag undrar också om det står i Monas fanpage att medlemmarnas vännlistor kommer att kartläggas i syfte att sprida reklam för Socialdemokraternas partiledare? Men det kanske är Bodström som ligger bakom tekniken, han är ju i sin tur ett fan av datalagring...

Ett tips till Sahlin och hennes kampanjarbetare är att rå om sina egna vänner innan de börjar leta efter nya.

2 kommentarer:

  1. Jag antar att du egentligen känner till att Facebook faktiskt fungerar enligt den där principen? Eller ja, jag ska väl inte ha några förutfattade meningar förstås.

    SvaraRadera
  2. Tja, det är ganska lätt att ha förutfattade meningar när man är anonym. Men det är ok.

    Även om Facebook bygger på den principen har Socialdemokraterna köpt en tjänst som kartlägger medlemmarna av Sahlins fanpage. Jag ser därför inte hur din kommentar påverkar riktigheten i mitt blogginlägg.

    SvaraRadera