måndag 29 mars 2010

Oppositionens transportpolitik spårar ur

Infrastruktur verkar bli ett hett ämne denna vecka. Anders Flanking går i GP till frontalangrepp på Miljöpartiets transportpolitiska talesperson, Karin Svensson Smith, och beskriver skillnaden mellan Miljöpartiets och Centerpartiets transportpolitik.

Miljöpartiets transportpolitik handlar om att skära ner anslagen till vägunderhåll till förmån för järnvägar och att chockhöja koldioxidskatten så att bensinen blir två kronor dyrare per liter.

[...]

I Miljöpartiets Sverige ställs vägen mot järnvägen, bilen mot tåget. Miljöpartiet vill förbjuda inrikesflyget söder om Sundsvall i stället för att lägga kraft på att utveckla nya flygbränslen. Det är antingen eller som är deras filosofi.

[...]

En god balans mellan transportslagen är nyckeln till ett levande Sverige, där människor oavsett bostadsort har möjlighet att leva och utvecklas. Miljöpartiet gör allt de kan för att rubba denna balans. Skillnaden mellan Centerpartiets gröna optimism och Miljöpartiets negativa förbudspolitik blir allt tydligare. Centerpartiet är Alliansens gröna röst. Miljöpartiet framstår alltmer som vänsterblockets miljöpessimister.



Alliansens partiledare klargör även idag på DN debatt att de vid förnyat förtroende kommer att påbörja byggandet av Förbifart Stockholm. Det är ett mycket viktigt och välkomnat besked. Vad Vänstergänget vill vet vi nämligen inte.

Socialdemokraterna i Stockholm är positiva till satsningen, men på riksnivå vill man inte ge några besked eftersom man inte är överens med sina vänsterkompisar. Känns det bekant?

Miljöpartiet säger blankt nej; de har till och med hotat spräcka ett samarbete med Socialdemokraterna om de inte ändrar uppfattning i frågan, trots att Miljöpartiets egna väljare är positiva till att förbifarten ska byggas.

Vänsterpartiet anser att ett byggande av förbifarten kommer ha förödande konsekvenser och vill därför ha en folkomröstning i frågan.

Där står vi alltså idag. Alliansen står enad och lämnar klara besked på löpande band. Vänsterpartierna är oense och kan därför inte säga varken bu eller bä. Splittring förefaller vara den enda röda tråd som står att finna i samarbetet: "Vår politik? Var god dröj."

Andra som bloggat om Förbifart Stockholm: P,L&C, Andersson på Kungsholmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar