onsdag 3 mars 2010

Centerpartiet fortsätter striden mot datalagringsdirektivet

Centerpartiet har inte givit upp i striden om datalagringsdirektivet.

Tysklands författningsdomstol fällde i dagarna landets egna implementering av direktivet. Detta betyder dock inte att domstolen underkänner direktivet som sådant, utan endast sättet som Tyskland införlivade det med sin lagstiftning. Däremot öppnar detta för en översyn av direktivet - någonting som Johan Linander (rättspolitisk talesperson för Centerpartiet) nu kräver att regeringen ska verka för:

"Nu finns det ju definitivt en möjlighet till att omförhandla direktivet. En
rimlig kompromiss hade varit att direktivet blir frivilligt, eftersom det finns
länder som vill ha det. Då kan vi som inte vill ha det avstå.
"

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har lyckats med bedriften att både stödja en implementering av direktivet och backa från den rödgröna överenskommelsen inom loppet av en knapp månad. Vad de egentligen tycker i frågan är svårt att greppa. Men Centerpartiets linje är glasklar: All kraft måste läggas på att omförhandla direktivet så att Sverige inte behöver genomföra det. Till skillnad från Miljöpartiet och Vänsterpartiet svajar vi inte ett ögonblick i denna uppfattning.

Andra som bloggat: Annie Johansson, Oscar Fredriksson

9 kommentarer:

  1. Nej, precis före ett val svajar centerpartiet icke en tum. Era U-svängar brukar ni göra först efter valet.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. "Till skillnad från Miljöpartiet och Vänsterpartiet svajar vi inte ett ögonblick i denna uppfattning."

    Jag skrattade så jag grät när jag läste det där. :D

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar människor med självdistans nog att de kan skämta om sitt eget parti!

    För det var väl satir? Eller?

    SvaraRadera
  4. Jag skrev ett par ord om detta också:

    http://lakonism.blogspot.com/2010/03/datalagringsdirektivet-alla-slass-om.html

    SvaraRadera
  5. @Anna, Janne, Jimmy: Vilken underbart ödmjuk inställning ni har. Jag tycker på allvar att Datalagringsdirektivet är en styggelse. Är det någonting att hugga på? Eller är det för att jag är Centerpartist som min trovärdighet är noll i era ögon? Var inte så snabba med att döma mig innan ni känner mig.

    Faktum är att Centerpartiet inte har svajat i sin uppfattning om datalagringsdirektivet. Partiet har hela tiden varit emot det, både i EP och i Stockholm, ända från dess tillkomst 2005. Så vad är problemet? Borde ni inte vara glada över att det finns fler som vill förändra direktivet förutom PP? Chanserna att lyckas stoppa direktivet ökar ju fler vi är som vill samma sak.

    @Markus: Jag har läst ditt inlägg och jag delar inte riktigt din tolkning av utspelet. Jag tycker faktiskt du fokuserar på fel saker. Om jag hinner ska jag utveckla mina tankar i ett inlägg senare idag. Det viktiga nu är att sätta press på kommissionen att se över direktivet så att vi slipper genomföra det.

    SvaraRadera
  6. @Albin:

    Nej, det är möljligt att det finns nyanser "tolkningar" som man kan göra på utspelet som jag missar (eller hade missat om jag inte hade jobbat på RO i ett par år), men det spelar ingen roll. Jag är för tillfället en helt vanlig medlem i Centerpartiet och en väljare i höstens riksdagsval, jag ska inte behöva tolka utspelen, jag vill ha klara besked!

    Jag vill höra av Centerpartiet (eller Johan Linander) att "Centerpartiet tycker datalagringsdirektivet är en orimlig lagstiftning i en demokrati och att vi tänker försöka stoppa med all kraft" samt att "Centerpartiet tänker inte förhandla bort den ståndpunkten mot ett RIT-avdrag"!

    Kan jag få höra det? Då är jag beredd att stötta partilinjen med all min kraft.

    Med halvhjärtade utfästelser vinner man inga väljare eller sympatisörer...

    SvaraRadera
  7. @Markus: Nu tycker jag faktiskt att du är lite orättvis.

    I ditt blogginlägg fokuserar du på ett citat där Johan säger att det är dumt att implementera direktivet nu eftersom kommissionen ska göra en översyn. Du bortser helt från det stycket, där exempelvis citatet jag lyfter ovan återfinns, där Johan kräver att regeringen ska driva frågan mot kommissionen om en omförhandling av driektivet så att det blir frivilligt att genomföra. Han säger dessutom uttryckligen att Centerpartiet inte vill genomföra det.

    Uppenbarligen har du därför valt att tolka utspelet utifrån det citat du fokuserar på. Det är helt ok, jag säger bara att jag inte delar din tolkning av utspelet. Jag säger inte heller att det finns en dold andemening som man måste jobbat på RO i ett par år (eller i mitt fall drygt 6 månader) för att förstå. Jag menar att det finns klara besked om Centerpartiets position direkt i artikeln. Sedan förstår jag om du vill ha ännu klarare besked, men det är en annan sak.

    Jag skulle aldrig blogga om detta på det sätt jag gör om jag inte trodde att Centerpartiet på allvar arbetar för att datalagringsdirektivet inte ska införas i Sverige. Jag hoppas verkligen att du har högre tankar om mig än så.

    SvaraRadera
  8. Som du sa, jag fick ju klarare besked. Men det är ju lätt för dig att säga att jag är orättvis när du sitter på mycket mer fakta än mig, om exempelvis kommande SvD-artiklar. DET tycker jag är orättvist!

    ;-P

    SvaraRadera
  9. Haha, fair enough - även om jag inte kan göra så mycket åt den orättvisan när SvD sitter och håller på en artikel. ^^ Men jag tycker nog fortfarande att du var lite väl hård i din bedömning av Johans första utspel, även om jag förstår din frustration i integritetsfrågorna.

    SvaraRadera