torsdag 25 februari 2010

Sossarna fortsätter med sin smutskastningskampanj

Jag har tidigare skrivit om Socialdemokraternas smutsiga valkampanjande. Idag nådde de nya bottennivåer. Ola Möller (s) raljerar på sin blogg över att Fredick Federley ibland på sin fritid uppträder som sitt alter-ego, drugan Ursula. Med anledning av detta tycker Möller uppenbarligen att det är lämpligt att tillskriva Fredrick epitetet "fröken". Mycket smakfullt!

Givetvis
väckte detta reaktioner hos Möllers läsare som, med rätta, tyckte att det var ett onödigt och nedvärderande sätt att uttrycka sig. Möller svarar med att först beklaga sig över att hans poäng, att försvara den kritiserade kommunpolitikern Ilmar Reepalu (s), inte fick den uppmärksamhet han önskade. Sedan ger han de som reagerat på hans förlöjligande av Fredricks livsstil fingret genom att skriva ett inlägg med titeln "jag gör en pudel". Där förklarar han att han inte ångrar något och avrundar det hela med att klistra in en egenkomponerad bild av en pudel.

Mycket lustigt Möller. Du skrattade säkert gott åt det själv. Men vill du bli tagen på allvar ska du nog frånhålla dig från nedvärderande och sexistiska - ja, faktiskt! - tillmälen. Att ditt försvar av din partikamrat (som inte ens Mona Sahlin vill försvara) gick om intet är blott ditt eget fel. Kastar man skit på andra får man räkna med att det fastnar lite under naglarna. Vill du fortfarande diskutera sakfrågan Reepalu är en riktig pudel ännu inte försent. Då kan jag lova att Fredrick ger dig en match!

Veckans bottennapp nummer två står sossarna i Vilhelmina för. I efterdyningarna av KG Abramssons berömda debatteknik - att "skämta" om att misshandla sin motdebattant - ser hans partikamrater konspirationer överallt. I ett desperat försök att försvara sin partikamrat försöker de framlägga bevis för att kommentarerna till stöd för Maria Kristoffersson - centerpartisten som var måltavla för Abramssons debattknep - var ett beställningsjobb. Detta genom att publicera en lista med namn och andra personuppgifter över ett stort antal personer som stöttat Kristoffersson på hennes blogg.

Enligt bloggskrivaren själv var detta någonting hon hade lärt sig på en bloggkurs anordnad av inga mindre än Socialdemokraterna:

"I lördags var jag på en kurs i sociala medier som anordnades av socialdemokraterna. Där fick jag lära mig en del och även om jag fortfarande känner mig som ett blåbär så fick jag en inblick i hur dessa kan nyttjas.

Väl hemma så roade jag mig med att praktisera mina nyvunna kunskaper"

Cirkeln är sluten. De borde kanske även ha haft ett pass som informerade deltagarna om reglerna i personuppgiftslagen - men det kanske är överkurs? Slutsatsen är ändå självklar: Två fel blir inte ett rätt. Vi väntar fortfarande på pudeln, Abramsson. Och då menar jag inte en Möller-pudel.

2 kommentarer:

  1. Men herre gud.......hur lättkränkt får man vara? Klär man ut sig till fröken får man väl tåla att bli kallad fröken, eller?

    Svenskar i allmänhet tillhör nog världens mest lättkränkta folk, men ni centerpartister verkar ju vara ett kapitel för sig även i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.

    Det handlar inte om att vara lättkränkt. Det handlar om ett schysst debattklimat.

    Vad Fredrick gör på sin fritid är totalt irelevant för den fråga som Möller egentligen vill diskutera. Uppenbarligen har han problem med Fredricks livsstil, för varför skulle han annars dra upp det? Han skulle lika gärna ha kunnat skriva "bögen Federley" i sitt inlägg, det hade varit precis lika irelevant och onödigt som "fröken Federley".

    Håller du inte med?

    SvaraRadera