tisdag 16 februari 2010

Socialdemokrat "skämtade" om att misshandla sin motdebattant


Socialdemokraten och riksdagsmannen Karl Gustav Abramsson hotade igår att misshandla sin motdebattant Maria Kristoffersson (c). Abramsson tyckte tydligen att Kristoffersson inte svarade på hans frågor på ett respektfullt sätt. Från talarstolen i Vilhelminas Kommunfullmäktige förklarde han därför vad han hade gjort om hon hade varit en "vanlig människa":

"Hade vi inte haft samma anfader och… ja, hade hon varit en vanlig människa så hade jag kanske remmat upp Maria men nu så råkar vi vara släkt också, det kan ju vara lite förlåtande ibland."

***

EDIT: När nyheten börjat sprida sig har jag märkt att jag dragit lite för stora växlar på Aftonbladets selektiva rapportering. Jag väljer därför att redigera mitt inlägg något. KG Abramsson förtjänar kritik för sitt agerande, men han förtjänar också en saklig sådan.

***
Abramsson själv hävdar att han med "remma upp" egentligen menade "läxa upp". Men att han har gjort något fel med att anspela på att han borde ha tagit av sig sitt bälte och medelst detta "läxa upp" sin politiska motdebattant tycker han inte. Abramsson blev till och med förnärmad när Kristoferssons partikamrat krävde en ursäkt.

Det mest skruvade i sammanhanget är nog ändå att Kristoffersson senare bad om ursäkt för att Abramsson uppfattat henne som respektlös. Någon dylik ursäkt från Abramsson har jag ännu inte lyckats finna, och det är under all kritik! Om Abramsson nu inte menade vad han sa borde det väl inte vara så svårt att backa - eller är det för mycket att begära?

Jag trodde att det släkte som Abramsson tillhör för länge sedan var utdött. Tyvärr verkar åtminstone ett exemplar ha överlevt i Socialdemokraternas korridorer. Jag hoppas därför att Sahlin inte bara nöjer sig med att ta Abramsson i örat, utan att man på Sveavägen faktiskt ser allvarligt på denna historia.

***
Edit: Socialdemokraternas gruppledare, Sven-Erik Österberg, har nu kommenterat händelsen som "kränkande och oförsiktig". Men det mest anmärkningsvärda är ändå att Österberg i viss mån insinuerar att dylika uttalanden skulle kunna vara ok i riksdagen: "Det beror lite på hur miljön och stämningen hade varit. Vissa saker kan sägas med uppenbar humor".

Jag har inget emot känslosamma debatter. Tvärtom - det har vi allt för lite av i Sverige. Men det finns gränser. Att anspela på att man ska misshandla sin motståndare är aldrig ok, inte ens om det sägs med en humoristisk underton.

***

Anders W Jonsson bloggar på temat Socialdemokraternas kvinnosyn.

***

2 kommentarer:

  1. Bästa rubriken hittills. Den säger precis vad det handlar om, utan att överdriva.

    SvaraRadera
  2. Tack Markus! Kommer dock redigera mitt inlägg något eftersom jag upptäckt att jag dragit för stora växlar på aftonbladets artikel... Att jag inte lär mig..!

    SvaraRadera