onsdag 3 februari 2010

(S)-märkta ledarsidor anmäls till Pressombudsmannen


Jag skrev här om dagen om de två S-märkta ledarsidorna som förtalade CUF-ordföranden Magnus Andersson. Idag ser jag i Norran att CUF har anmält de båda tidningarna, Västerbottens Folkblad och Arbetarbladet, till Pressombudsmannen.


Självklart ska ledarsidor vara aktiva i den politiska debatten. Och självklart måste de då även få vara lite elaka i sina tolkningar och analyser. Men gränsen måste gå vid att hitta på citat och sedan använda dessa för att framställa en politisk motståndare i dålig dager. Det var precis detta ledarsidorna på Västerbottens Folkblad och Arbetarbladet gjorde med Andersson.


Lena Sandlin, ledarskribent i Västerbottensfolkblad, har faktiskt i kommentarsfältet till sin ledare erkänt att hon inte hade belägg för sitt citat. Ändå finns det såvitt jag har sett inte någon rättelse eller ursäkt i vare sig tidningen eller på hennes blogg.


Därför tycker jag att det är lysande att CUF har anmält de båda tidningarna. I synnerhet i en valrörelse är det viktigt att ledarskribenter inte förtalar riksdagskandidater i sina spalter, eftersom detta på sikt kan komma att skada den demokratiska processen. Tryckfriheten är en grundbult i vårt demokratiska samhälle. Därför är det yttrest viktigt att kraftigt markera när denna frihet missbrukas. Att sprida falska citat är ett typexempel på ett sådant missbruk. Väljarna måste få ta ställning till vad kandidaterna tycker, inte vad en ledarskribent tycker att de tycker!


Förhoppningsvis kan vi slippa samma smutsliga valrörelse som Socialdemokraterna gick i bräschen för för fyra år sedan. Jag förbehåller mig dock rätten att i detta hänseende vara pessimist. Jag tror att detta ingalunda är slutet på Socialdemokraternas valtaktik, utan bara en förvarning om vad som komma skall.




Update: Även Dagens Media har nu snappat upp anmälan.

2 kommentarer:

  1. haha, vilken skitanmälan
    vad står det i den -"buhä, de tyckte inte som vi i centern buhä" är det så det står månntro?

    SvaraRadera
  2. @CX: När du har vuxit upp något diskuterar jag mer än gärna pressetik och tryckfrihet med dig. Nivån på din kommentar är dessvärre ungefär lika låg som förevarande ledarskribenters texter.

    SvaraRadera