måndag 25 januari 2010

Jonas Pettersson (c) retar gallfeber på vänstern

Min gode vän och kollega Jonas Pettersson kandiderar till riksdagen för Centerpartiet i Stockholms stad. Efter medlemsomröstningen och valberedningens utlåtande står han på en fjortonde plats - en bra placering för att vara ett så pass okänt namn som Jonas. Tro inte för den sakens skull att han inte kommer att vara ett omtalat namn under valrörelsen. Få personer jag har träffat är så pålästa som Pettersson, och få personer har modet att sticka ut hakan och ta i obekväma frågor som han. Om detta vittnar helgens turbulens.

Det hela började med att Pettersson i början av januari lade upp ett YouTube-klipp där han utmanar byggsektorns improduktivitet:






Naturligtvis är filmen provocerande. Det är själva poängen; medlet för att väcka debatt i en fråga som få har varken orken eller modet att ta i. Och uppenbarligen har metoden givit avkastning.


Klippet snappades upp av vänsterbloggen "Alliansfritt Sverige". Inte ett, utan två inlägg vigdes åt att sprida bilden av Petterson som en hemsk människa. Flera andra bloggar hakade på och fortsatte på den inslagna vägen att raljera över Pettersons politik och person. "På slak lina", "Yttrandefrihet FTW" och "Utsikt från ett tak" är bara några exempel. Det mest slående är att ingen av dessa bloggar lyckas bemöta Pettersson i sakfrågan. De reducerar sig istället till att kalla Petterson för diverse saker, klappa honom på huvudet och säga att "du lille vän har väl ingen aning om hur det är ute i verkligheten". Frågan är vad Alliansfritt Sverige med flera har att säga om Petterssons uppgifter att Gudrun Schyman faktiskt varit inne på samma spår?

Vad de inte anade var att deras ursinniga offensiv mot Pettersson i bloggosfären skulle ge honom ett medialt genomslag för sina teorier. I fredags gjorde TV4 Uppland ett repotage med anledning av Petterssons film:





Förutom inslaget i TV4 Uppland ligger det fler rapporteringar i andra medier och väntar. Pettersson utvecklar även sitt resonemang på sin blogg under rubriken "Är byggjobbare lata?". Där dementerar han några av de påståenden som vänsterfalangen har försökt smeta på honom, samtidigt som han underbygger de påstående som han faktiskt kommit med.


Det är olyckligt att fokus i media och bloggosfär har hamnat på den enskilda byggarbetaren. Detta var naturligtvis inte Petterssons avsikt, vilket han själv också påpekar på sin blogg. Hade Petterson vetat om vilken uppmärksamhet hans film skulle få är jag övertygad om att han hade varit mer eftertänksam kring hur hans film skulle uppfattas.


Faktum kvarstår dock att Pettersson sätter fingret på en riktigt öm punkt - nämligen byggsektorns imrpoduktivitet. Vi vet vad han vill göra åt saken, men frågan är vad vänsterfalangen har för lösning? Ser de ens problemet? När de slutat med sina sandlådefasoner och börjar diskutera sakfrågan, ja då kan det bli riktigt intressant!


Andra som bloggar om detta: Staffan Danielsson, Johan Hedin, Per Ankersjö och Dayana Jadarian

Edit: Jag hade lite för bråttom när jag skrev detta inlägg och råkade sortera in bloggen "På slak lina" under "vänsterbloggar". Oerhört klantigt av mig och jag ber verkligen om ursäkt Uffe.

9 kommentarer:

  1. Består hela Centerpartiets riksdagskansli av tomtar eller är det bara du och Jonas?

    Varför kallar du alla som kritiserar Centerpartiet för vänsterbloggare? Fanns det någon djupare tanke bakom att placera mig i den kategorin eller gick det per automatik?

    Jag ser dessutom att även du kliver in i rollen som marknadsförare med den storslagna idén att; all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Jag kan berätta för dig att de flesta av oss släppte den teorin redan i mellanstadiet då vi insåg att man inte alls fick fler tjejer genom att dra dem i flätorna eller kalla dem för fula namn.

    Allvarligt talat så tycker jag att det känns lite tragiskt när ni gör vågen åt ett litet inslag i TV4 Uppsala. Ett inslag som dessutom har kommit till av att nån politikermupp tycker att det känns seriöst att driva kampanj genom att smygfilma fikande byggarbetare och tala till folk som om de är utvecklingsstörda.

    Nej du, fortsätt att riksdagskanslia istället för att hurra åt din kollegas försök att förstöra sitt rykte. Det blir nog bättre så.

    SvaraRadera
  2. Det är kul att du förväxlar skrattar åt med "retar gallfeber på". Stureplans-wannabees till Svinolle - ni är en kvarleva.

    SvaraRadera
  3. @Uffe: Jag ber hundra om ursäkt för att du hamnade under den kategorin, det är som du säger att det bara gick av farten. Jag ska naturligtvis genast editera mitt inlägg.

    I viss mån är i princip all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. Jonas var helt okänd i Sverige för några dagar sedan och nu är han ju onekligen "ganska" känd. Tyvärr var det fel aspekt han blev känd för, men förhoppningsvis finns det några som ser igenom allt det där och istället ser kärnbudskapet: Byggindustrins strukturer behöver förändras.

    Allvarligt talat skrev jag att fler repotage var på väg, igår var Jonas exempelvis med i TV4 riks - det är väl inte så illa pinkat?

    Jag noterar att din kritik främst rör formen. Då ska jag komma med ett erkännande: Vi är amatörer när det kommer till att spela in dylika filmer (jag hjälpte till med den första som inte har rönt alls samma uppmärksamhet). Du kan uppenbarligen detta mycket bättre än oss så om du har några tips till nästa film är dessa mer än välkomna.

    Hoppas att du inte är allt för långsint ;)

    Albin

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Med tanke på alla kommentarer på olika bloggar i ämnet tror jag nog att samlingsbegreppet "retar gallfeber på" passar ganska bra, även om det kanske inte stämmer in på dig. Kul att Jonas har givit dig något att skratta åt, ett skratt sägs ju förlänga livet :)

    SvaraRadera
  5. Albin:
    Inslaget på TV4 riks lyfte fram Jonas påståenden som ett påhopp på byggarbetare, fick en professor på Chalmers att säga att Jonas har fel, visade när Jonas tog tillbaka vissa påståenden och avslutades med att Maud inte ville lämna någon kommentar.

    Tro mig, all uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet och att vara känd för fel saker är inte något att sträva efter.

    SvaraRadera
  6. Uffe: Jag hoppas att du inte tror att det var detta Jonas strävade efter. En god vän till oss som jobbar med sociala medier gav honom tipset "pröva dig fram, blir det fel är det bara att backa".

    Som jag skrivit ovan, och som Jonas själv också skrivit, är det synd att fokus hamnade på fel saker. Själva poängen var att lyfta fram brister i strukturen, inte gå till angrepp på enskilda byggnadsarbetare. Så här i efterhand borde naturligtvis filmen varit tydligare på den punkten, men det är som alltid lätt att vara efterklok.

    Trots all negativ publicitet finns det ändå vissa positiva inslag - flera kommentarer har välkomnat diskussionen kring byggsektorns bristande produktivitet. Hursomhelst är hela den här historien någonting man kan dra stor lärdom av - även om man som jag inte har varit "direkt" inblandad. Sociala mediers sprängkraft är bara ett exempel. Din, och andras, svidande kritik avseende formen ett annat.

    SvaraRadera
  7. Det här med sociala medier är lite som när den första färgskrivaren kom. Helt plötsligt så trodde alla att de var värsta proffsen och kunde göra alla sina företagspresentationer själva. Bad idea!

    Ett tips i all välmening: Lyssna inte för mycket på sociala medietalibaner. ;)

    SvaraRadera
  8. Albin: Som partikollega och arbetande inom PR-branschen skulle jag vilja ge Centerpartiet ett gått råd. Ta bort Jonas från riksdagslistan. Visst...killen är inte rökt för all framtid men i det här valet kommer han att bli en belastning för partiet. Visst, det finns ingen partipiska och alla ska få egna åsikter i ett parti, men vad tror du väljarkåren anser om att Centerpartiet företrädes av en person som dels förnekar klimathotet och dels - indirekt - utpekar byggarbetare som lata? Jag förstår att han egentligen inte menar det....men det är inte poängen. Poängen är vad som media har förmedlat, eller hur? Varumärket Centerpartiet skadas starkt av det här, eftersom Centerpartiet inte står för förnekelse av klimathotet och/eller stigmatisering av byggnadsarbetare, eller hur?
    /Peter E

    SvaraRadera
  9. @Peter E:

    Tack för din kommentar! Jag vill dock betona att Jonas har mitt fulla stöd i sin kampanj. Huruvida han ska kandidera eller ej avgörs av medlemmarna på stämman på lördag. Jag tror att han kommer ha även deras stöd.

    Jag tror inte att varumärket Centerpartiet har skadats speciellt mycket av det här. Visst, Jonas film var något för tillspetsad för att accepteras i Sverige, och jag håller med om att den i viss mån var lite plump. Men han har å andra sidan skapat en rejäl konfliktyta mot byggsektorn (och då menar jag inte enskilda arbetare). Detta är en fråga som vi måste ta i förr eller senare - hellre förr - och nu står dörren öppen. Jag tror nog att detta på sikt faktiskt var en bra grej.

    Vad gäller klimatförnekelse förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag och Jonas har haft flera diskussioner i ämnet och jag kan försäkra dig om att han inte är någon notorisk klimatförnekare. Låt mig citera från hans hemsida:

    "Klimat

    Det är oerhört viktigt att vi får ett globalt avtal. Men vi behöver tänka mer logiskt i klimatfrågan. I Sverige släpper vi ut mycket lite CO2 per invånare och producerad BNP-enhet. Utsläppen hos oss tenderar även att minska. I uländerna ökar de. Bara i Kina beräknas utsläppen av CO2 öka sex gånger så mycket på tio år som hela Kyotoprotokollet förmår sänka dem. Vi måste rikta insatserna dit de gör störst nytta."

    Det låter väl som Centerpolitik?

    Vänligen,
    Albin

    SvaraRadera