måndag 14 september 2009

Full fart framåt för formidabla svenska snabbtåg

Enligt uppgifter till SvD idag kommer regeringens utredare föreslå att ett snabbtågspår ska byggas mellan Stockholm och Göteborg. Tågen på det spåret kommer susa fram i över 320 knyck, och med endast två stopp på vägen (Linköping och Jönköping) förkortas restiden med cirka 30 %; endast två timmar kommer det ta att färdas mellan storstäderna!

Det ska bli högintressant att se vad oppositionen hittar att klaga på i det förslaget - för något måste väl ändå vara fel? För inte kan väl en borgerlig regering - med Centerpartiet på både infrastruktur- och miljöportföljen - besluta om tillväxtfrämjande och miljövänliga infrastruktursatsningar? Det är ju så det brukar låta.

Personligen tycker jag att det är ett klockrent förslag! Det kommer att underlätta för dem som pendlar mellan detta pärlband av växande städer och kommer samtidigt att avlasta den redan överbelastade stambanan så att fler godståg kan frakta varor på räls. Skaplig bonus!

Nu hoppas jag bara att mepparna nere i Bryllan och Strasse läser på om centerpartiets Lena Eks formidabla idé om att använda en del av EU:s budget för att finansiera snabbtåg genom Europa - det om något ska våra skattepengar i EU användas till!

Edit: Dick Erixon skriver även om detta på sin blogg. Där välkomnar han förslaget, men påpekar att om man nu ska satsa många miljarder på ny infrastruktur så ska man satsa på - just precis det - ny infrastruktur. Erixon föreslår maglev (magnetspår; finns för närvarande i flera asiatiska länder) - och jag kan bara applådera och hålla med! Självklart ska vi satsa på den nyaste och bästa tekniken som finns på marknaden. Något annat vore allt annat än klokt.

2 kommentarer:

  1. Snabbtåg är ett sjukt bra alternativ till flyget (som inte är så PK idag ur ett miljöperspektiv). Dock är det fortfranade plånboken som styr och det är oftast billigare och snabbare att flyga mellan Sthlm och GBG idag. Kanske borde SJ satsa på att pressa ned priserna för att öka intresset för tågresande istället för att "satsa på kvalitét" som de uttryckte sig vid senaste årsredovisningen.
    /anders haag

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Anders! SJ är verkligen inte något mönsterföretag. Men det håller på att hända grejer på tågsidan. ÄNTLIGEN har det statliga monopolet skrotats och SJ börjat utsättas för konkurrens. Och vad händer? Jo Veolia börjar pressa priserna direkt - eller vad säger du om Malmö-Stockholm, 299:- fast pris?

    Det bästa som kunde hända nu vore om SJ såldes av ögona böj!

    SvaraRadera