lördag 8 augusti 2009

Vi behöver kunna bo fler i Stockholm!

Centerpartiets gruppledare i Stadshuset, Per Ankersjö, skriver på sin blogg om behovet av att kunna möjliggöra för fler att bo i Stockholm. Inlägget är en kommentar på en artikel i DN-kultur med anledning av att Anders Wahlgrens bakåtsträvande och utvecklingsfientliga dokumentär om Stockholm - "Staden i mitt hjärta" från 1992 - visas i repris på svt.

Ankersjö är ofta väldigt rätt ute när det gäller Stockholm - så också denna gång. Tidigare har han även tillsammans med Centerpartiets Europaparlamentariker Lena Ek förespråkat eco-skyskrapor i centrum. Toppenidé!

Det finns så mycket man kan göra för att öka möjligheten för fler människor att bo i city. För det vill ju folk. Annars skulle man inte behöva hosta upp närmare tre millar för en tvåa i innerstan (jag har blivit smärtsamt medveten om bostadspriserna i Stockholm eftersom jag och min fästmö är på jakt efter en lya till min hemflytt).

Stockholm är tyvärr präglat av så många bakåtsträvare som vägrar inse att tiderna förändras. Med den mentaliteten skulle Stockholm idag lika gärna kunna vara en samling hyddor vid mälarens kust med namnet "Birka". Självklart ska vi inte jämna allt med marken och bygga skyskrapor överallt, men viss flexibilitet måste det finnas rum för. Ankersjö har en god kompass här och är, som sagt var, oftast helt rätt ute. Jag hoppas att han snart får gehör för sitt slit!

Personligen tycker jag att ett första steg i rätt riktning skulle vara att upphäva alla löjliga förbud mot balkongbyggande, och låta folk skaffa en balkong om de så önskar. Förändring sker oftast i små steg. Detta känns som en god start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar